Paganinikontraktet

paganinikontraktetLjudbok

Författare: Lars Kepler ;  Förlag: Bonnier Audio;  Utgiven: 2010

Kategori: Deckare, kriminalroman;   Uppläsare: Jonas Malmsjö;   Lyssnartid: ca 17 timmar

Två personer hittas döda i Stockholm. Penelope Fernandez, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomstolen, ombord på en fritidsbåt som flyter omkring i skärgården. Är det en olyckshändelse?  Carl Palmcrona, generaldirektör för ISP med ansvar för kontrollen av svensk vapenexport, hängd i sin våning på Östermalm. Rör det sig om självmord? Kriminalkommissarie Jonna Linna tar sig an fallen och hittar kopplingar mellan dem.

Jag läste Lars Keplers första bok Hypnotisören 2010. Den var spännande, en bladvändare. På ett sätt kändes det som att jag blev manipulerad (hypnotiserad) för handlingen var inte särskilt trovärdig.

Jag hade inte tänkt läsa Paganinikontraktet men eftersom jag var lite nyfiken på den så gjorde jag det. Här drogs jag inte in i handlingen på samma sätt som i  den första boken. Själva storyn och de flesta av karaktärerna är för osannolika för att jag ska kunna ta dem till mig. Boken är  otäck och har allt för mycket detaljerade våldsbeskrivningar. Jag har svårt för böcker där det frossas i våld; där det känns som att våldet är ändamålet med boken. Det finns en liten tendens till samhällskritik i boken, men tyvärr så faller den platt.

Jag har lyssnat på flera böcker med Jonas Malmsjö som uppläsare. Han sticker inte ut som uppläsare men läser tydligt och bra.

Det är många som har recenserat den fysiska boken/ljudboken däribland Annikas litteratur- och kulturblogg     Bokbrus    Boksnoken    Ljudboksbloggen   och    Lottens Bokblogg

2 thoughts on “Paganinikontraktet

  1. Betydligt sämre än den första men författarparet bättrar sig igen till nästa bok och den sista, Sandmannen, är nog bäst hit tills.
    Jag håller med dig om att det är för mycket av de detaljerade våldsbeskrivningarna. Något jag klarat mig bra utan.

Kommentera

