Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Göran_Rosenbergbok

I mitt jobb har jag märkt att det är populärt med biografier men jag läser det ganska sällan. Vet egentligen inte riktigt varför. Jag har inget emot genren men läser oftast annat. Ett kortare uppehåll på vägen till Auschwitz ville jag läsa för att den verkade intressant. Den har fått Augustipriset, är omtalad och omskriven.

De polska judarna David Rosenberg och Hala Staw förenas i Sverige och flyttar så småningom till Södertälje. David börjar arbeta som lastbilsmontör på Scania och de får två barn. Göran Rosenberg diskuterar och problematiserar begreppet ”överlevare”. Trots att det finns positiva krafter i Sverige som familj, arbete och nya vänner har David svårt för att gå vidare: det förflutna lämnar honom inte ifred och han får svårt att sova.

Det är lika bra att säga det på en gång: Jag blev knockad av den här boken. Det är en gripande, ibland outhärdlig läsning. Första halvan av boken är tung, mörk, och när författaren räknar upp namn, datum och antal döda förmår jag bara lyssna en liten stund i taget. Ibland ställer författaren frågor till sig själv: varför han skriver som han gör, varför han måste stapla upp alla dessa årtal, fakta. Jag tycker om att författaren funderar och ifrågasätter. Det blir som en slags dialog där jag börjar fundera över det som händer i världen och i Sverige.

Boken är skriven på ett oerhört vackert språk. Jag tycker om det personliga tilltalet som författaren har till sin far och att han ibland beskriver sina egna minnen som barn. Hur han som liten pojke såg på världen, fadern, sig själv och Södertälje. Det är en tankeväckande bok som får mig att fundera och ställa frågor. Den får mig att fundera över hur det är att komma till Sverige från ett annat land med allt vad det kan innebära.

På ett ställe i ljudboken kommer Göran Rosenberg av sig och börjar om. Det fick mig att fundera över hur han klarade av att skriva den här boken och att sedan läsa upp den. Kanske var det en slags bearbetningsprocess. Författaren är rätt person till att läsa boken. Det är hans historia och berättelse. Med en annan uppläsare hade det blivit någon annans.

För mig är det här årets bästa bok. Och då i den meningen att av de böcker som jag har läst hittills i år så har den berört mig mest. Så. Läs den. Nu!

Många har skrivit om boken däribland Beroende av böcker och Bokbloggen Bokhyllan

Titel : Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz;  Författare : Göran Rosenberg

Förlag : Bonnier Audio;  Utgiven : 2012

Kategori : Biografi;  Uppläsare : Författaren;  Lyssnartid : ca 9 timmar

3 thoughts on “Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

  1. Pingback: Bästa läsupplevelsen 2013 – #fiktivnovember 1 | bokdamenblog

  2. Pingback: Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013 | bokdamenblog

  3. Pingback: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg | Lottens Bokblogg

Kommentera

