Böcker på engelska – utmaning

Brukar ni läsa böcker på engelska? Jag brukade göra det, men sista åren har det blivit typ en bok vartannat år – i bästa fall.

Jag vill ändra på det och utmanar mig själv till att ha läst minst 5 böcker på engelska när året är slut.

För några år sen läste jag de tre första böckerna (på svenska) om Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear. Jag gillade serien och hade tänkt läsa de efterföljande böckerna men så blev det inte.

Tack vare Författarfemman har jag kommit till skott och  jag tänker läsa bok 4 och 5 på engelska (har beställt dem i ljudboksformat) och det ska bli spännande att se hur det går.

winspear2                  WINSPEAR4

7 thoughts on “Böcker på engelska – utmaning

  1. Eftersom det alltid är roligt att läsa på originalspråk och jag tyvärr bara behärskar två orignalspråk bli mina läsupplevelser på svenska eller engelska. Läser nog t om mer på engelska än svenska. Kan ibland tänka att det vore kul att kunna läsa på ytterligare något annat språk tills jag inser att det är ytterst sällan jag läser författare från andra länder än de som skriver just på dessa två språk… Även om jag nu faktiskt vågat mig på en estnisk författare. Dock på svenska förstås. Nyttigt för mig tänker jag.

  2. Jag tycker också att det är roligt att läsa på originalspråk, och förut läste jag fler böcker på engelska än svenska men jag kom av mig, så det ska bli kul att komma igång igen. Skulle vilja lära mig fler språk, men det är svårt att komma igång.

    Intressant med den estniska författaren, vilken författare är det?

  3. Jag läste lite engelska böcker när jag gick i högstadiet, men inte blivit av nu på flera år. Men jag har en hel del engelska böcker som ska köpas hem eftersom de inte finns på svenska ännu. Å andra sidan finns det de som nyligen blivit översatta till svenska, men som jag hellre vill läsa på engelska.

  4. Vad kul, då har du något att se fram mot. Finns många fördelar med att läsa böcker på engelska, en är nog att man slipper vänta på att de ska översättas till svenska och alla översätts ju inte heller. Sen är det något visst med att läsa böcker på originalspråket och man utvecklar ju samtidigt sitt språkförråd vilket inte är så dumt.

  5. Pingback: En smakebit på søndag: In the Dark | bokdamenblog

Kommentera

