Nådastöt av Louise Penny

nådastöt____penny

Ljudboken

Kategori : Deckare;  Förlag : Bonnier Audio;  Utgiven : 2012;  Uppläsare : Tomas Bolme;  Lyssnartid : ca 14 timmar 35 minuter

Det är jul i Three Pines och CC de Poitiers hittas död vid en curlingmatch, dödad av en elchock. Då den lokala polisen går bet kallas kommissarie Armand Gamache in. Gamache börjar nysta och upptäcker en mörk historia, fylld av hemligheter och fiender. Det visar sig att de Poitiers inte varit särskilt omtyckt i den lilla byn och att de flesta hade både motiv och möjlighet att döda henne. En hemlös kvinna hittas död. Har de två dödsfallen med varandra att göra? Samtidigt som utredningen pågår brottas Gamache med problem och motsättningar inom polisen.

Det här är den andra Gamache-boken. Den första, Mörkt motiv, gillade jag väldigt mycket. Så man kan väl säga att förväntningarna på Nådastöt var ganska höga. Jag tycker om miljöbeskrivningarna och karaktärerna. Författaren har en egen stil samtidigt som det är lite a la Agatha Christie. Nådastöt är en ok pusseldeckare, men den är lite för spretig, rörig, och jag dras inte in i handlingen på samma sätt som jag gjorde i första boken.

Jag har lyssnat på båda böckerna som läses av Tomas Bolme. Uppläsaren är inte någon favorit men den första boken läste han förvånansvärt bra. Uppläsningen av Nådastöt är inte lika lyckad. Den är stundtals otydlig vilket gör att det blir svårare att följa med i händelseförloppet. Det jag har störst problem med är de otydliga markeringarna av nytt stycke (och därigenom ny tråd, ny händelse) samt att det ibland blir för långa och täta pauser. Det hade också varit bättre om han genomgående hade läst med neutral stämma.

Jag ser fram mot den tredje boken Den grymmaste månaden som jag kommer att läsa så småningom. 

Det är många som har skrivit om Nådastöt däribland  Bokbrus,  Fru E:s böcker  och Mrs Calloway

Kommentera

