En man som heter Ove av Fredrik Backman

manheterove

 

Kategori : Roman; Förlag : Bonnier Audio; Utgiven : 2012; Uppläsare: Torsten Wahlund; Lyssnartid : ca 10 timmar

Fredrik Backman är journalist och krönikör och En man som heter Ove är hans debutroman. Ove gillar rutiner och är en principfast man. Han tycker inte om slarv och vill att saker och ting ska göras på ett ordentligt sätt. Varje morgon går han en runda i kvarteret: inspekterar skyltar, kollar vilka bilar som står på gästparkeringen och hur länge de har stått där, plockar fimpar och ser till att det är ordning och reda.

Ove är förtidspensionär efter att ha blivit bortrationaliserad på jobbet. Hustrun Sonja är död och Ove känner att ingen behöver honom längre och längtar efter att återförenas med henne. Men en katt, diverse grannar och en journalist vill annorlunda.

Inledningsvis blir jag irriterad på Ove för jag har lite svårt för principmänniskor. Men det förändras när jag upptäcker att Ove är så mycket mer än en vresig gubbe. Jag ler och skrattar åt Oves möte med katten, vita skjortor och grannarna. Ibland känns det lite fel att skratta åt en man som vill avsluta sitt liv, men det är skildrat med sådan värme och tillskruvat – det är svart humor när den är som bäst.

Jag har mött människor som påminner om Ove och kanske är det så att vi alla har en del Ove i oss?

En man som heter Ove är en tankevärd feel-good roman som jag kommer att minnas länge.

Det var länge sedan jag lyssnade på en ljudbok med Torsten Wahlund som uppläsare. Han läser väldigt bra, nyanserat och i lagom tempo.

Det är många som har läst och skrivit om boken, däribland Bokbrus, Bokhyllan, Books ABC, Erikas Bokprat, Fiktiviteter.

3 thoughts on “En man som heter Ove av Fredrik Backman

  1. Pingback: Bokbloggsjerka 11 -14 oktober, | bokdamenblog

  2. Pingback: Top Ten Tuesday: Boktips | bokdamenblog

  3. Pingback: Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013 | bokdamenblog

Kommentera

