Tematrio – påskdeckare

temadeckare

Jag har sett att många bokbloggare kör Tematrio och det är första gången som jag hänger på. Kanske det är lite i senaste laget att skriva om påskdeckare. Å andra sidan så är det kanske fler än jag som läser deckare i stort sett året runt? Lyran vill att vi ska berätta om 3 favoritdeckare i veckans Tematrio.

Eftersom jag oftast läser serier har jag valt att tipsa om tre författare som skriver bra deckare:

1. Jag älskar Arnaldur Indridasons böcker om Erlendur, hans poliskolleger och Island. Beskrivningarna av det karga isländska landskapet, kulturen och personporträtten är nyanserade och trovärdiga. Jag har läst alla böcker som har översatts till svenska och hoppas att det snart kommer en ny bok av författaren.

2. Efter att jag hade lyssnat på den första boken om avdelning Q av den danska författaren Jussi Adler-Olsen var jag fast. Jag gillar den rappa och roliga dialogen mellan kriminalinspektör Carl Mörck och assistenterna Assad och Rose. Jag tycker att det är intressant att Adler-Olsen har lyckats skapa deckare som är både spännande och roliga.

3.  Jag har alltid varit lite förtjust i England och historia. Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs har fantastiska tids- och miljöbeskrivningar. Det är mysterieböcker a la Agatha Christie. Till min stora glädje kommer det att bli tv-serie av böckerna vilket man kan läsa om här.

4 thoughts on “Tematrio – påskdeckare

Kommentera

