Topp Tio Tisdag : Böcker som jag trodde att jag skulle gilla mer/mindre än jag gjorde

toptentuesday

Varje tisdag har The Broke and the Bookish ett  Top Ten Tuesday tema och det här är första gången som jag hänger på. Den här gången är temat: ”Top Ten Books I Thought I´d Like More/Less Than I did”.

Det var inte helt lätt att välja ut tio böcker men så här blev det:

Böcker som om jag gillade mer än jag trodde:

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg. Blev helt knockad av den här fantastiska boken.

En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund. Vidrig men också fascinerande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig.

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark. Har läst en del fantasyböcker men inte riktigt fastnat för någon bok/serie förrän jag läste den här.

– Mississippi av Hillary Jordan. Gripande och stark skildring som jag höll på att missa.

Ut och stjäla hästar av Per Pettersson. Brukar oftast vilja ha lite mer tempo i de böcker som jag läser och blev förvånad över att jag gillade den här långsamma och poetiska boken.

Böcker som jag gillade mindre än jag trodde:

Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. En ungdomsbok som jag hade höga förhoppningar på men som visade sig vara alldeles för slätstruken.

–  Lördag av Ian McEwan. Läst annat av författaren och såg fram mot den här boken, men den var tråkig och föll mig inte alls i smaken.

Strindbergs stjärna av Jan Wallentin. En bok som lät intressant men blev lite av en besvikelse.

Paganinikontraktet av Lars Kepler. Hade förväntat mig en bladvändare men den var alldeles för våldsam för min smak.

 – Jellicoe Road av Mellina Marchetta. Omtalad bok som jag blev nyfiken på men inte gillade (gör ett undantag och tar med en bok som jag inte läste ut).

Ska bli intressant att kolla in andra Topp Tio Tisdag listor och se vad ni andra har för erfarenheter!

8 thoughts on “Topp Tio Tisdag : Böcker som jag trodde att jag skulle gilla mer/mindre än jag gjorde

  1. Jag hade oxå hört mycket gott om Jellicoe Road och trodde att den skulle vara riktigt bra, men icke. Jag tyckte den var jätte seg och slutade läsa efter 100sidor. Det är trist när det blir så!

    • Har också hört en hel del blandat om Jellicoe Road. Det är så spännande att vi tycker så olika. Vore kul att höra vad du tycker om du läser någon av dem 🙂

  2. Jellicoe road och strindbergs stjärna har jag hemma olästa.. Låter dem stå ett tag till då 😉 Och Buthler & Öhrlund ska jag snart börja ett litet maraton med för att komma ikapp så det peppade ju lite 🙂

    • Det där med smak är ju så olika, vem vet du kanske gillar någon/bägge 🙂 Låter kul med Buthler&Öhrlund maraton. Silfverbielke får vila ett tag innan jag tar itu med honom igen 😀

Kommentera

