Tematrio : Favoritklassiker

I veckans tematrio vill Lyran att vi ska Berätta om tre klassiker ni gillar.

Det finns många, både äldre och nya, blivande, klassiker, och som vanligt hade jag lite svårt att välja. Slutligen så blev det dessa tre:

1. När jag var yngre läste jag allt av Moa Martinson och serien med Mor gifter sig var en av mina favoriter.

2. Anna Karenina av Leo Tolstoj fick jag julen 1978 och jag minns att jag slukade den. Det är en fantastisk roman, en kärlekssaga, som har allt och mer därtill.

3. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg läste jag om för inte så länge sedan vilket ibland kan vara vanskligt, men den var om möjligt ännu bättre och mina förväntningar införlivades och förstärktes. Jag har också sett dramatiseringen med Krister Henriksson, och den var suverän.

12 thoughts on “Tematrio : Favoritklassiker

Kommentera

