Topp Tio Tisdag : Lättläst och roligt

toptentuesday

Dags för Top Ten Tuesday och veckans tema hos The Broke and the Bookish är ”Top Ten Books When You Need Something Light & Fun”.

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar och Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon. Lättlästa feel-good böcker. Författaren har också skrivit boken Och så levde de lyckliga (finns på min läslista). 

Kaffe med musik och Rosa elefanter av Karin Brunk Holmqvist. Roligt, lättsamt, småmysigt.

Filosofiska söndagsklubben, Kärlek vänskap och choklad av Alexander McCall Smith. Har läst fyra av böckerna i serien om Isabel Dalhousie. Småtrevliga och lättlästa och i samma anda som Damernas detektivbyrå-serien.

Marley och jag : livet och kärleken med världens värsta hund av John Grogan. Rolig och härlig bok. Filmatiserad.

En man som heter Ove av Fredrik Backman. Skruvat roligt, tankeväckande feel-good roman.

Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel av Virginia Ironside. Dagboksroman, brittisk humor, om 60-åriga Marie Sharp som reflekterar över åren som gått och trivs med att bli äldre. A la Bridget Jones.

–  Gamla tanter lägger inte ägg av Mark Levengood och Unni Lindell. Barncitat. Bygger på intervjuer med barn. En pärla som jag blev rörd, glad och varm av att läsa. En bok som man vill återvända till.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Blev uppiggad av att läsa den här skrönan om en hundraåring som klarar i stort sett allt.  

Den otroliga vandringen av Sheila Burnford. Fantastisk berättelse som har filmatiserats.

Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner. Paris, 1800-talet, lättläst och ”mysig” mordgåta. Kul att få veta lite mer om Eiffeltornet.

2 reaktioner på ”Topp Tio Tisdag : Lättläst och roligt

  1. Ensamma hjärtan och hemlösa hundar står oläst i hyllan och Karin Brunk Holmqvists böcker har jag kikat en del på. Det finns hopp om glada böcker för mig med då 🙂

    • Haha, ja absolut, är så himla intressant det där med böcker och smak, att vi ser olika saker i böcker och har olika smak, vilken tur att det är så! 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.