Presidentens val av Anne Holt

Kategori : Deckare; Format : Ljudbok; Förlag: Piratförlaget; Utgiven : 2007; Uppläsare Torsten Wahlund; Lyssnartid : ca 11,5 timmar

Det var ett tag sen jag läste en bok av Anne Holt som är en av mina favoritförfattare. Presidentens val är författarens trettonde roman.

Helen Bentley, USA: s första kvinnliga president, är på besök i Oslo. Under besöket försvinner presidenten från sin hotellsvit och detta utan att vare sig dörrar eller fönster har öppnats och ingen aktivitet har registrerats av övervakningskamerorna. Kriminalkommissarie Yngvar Stubö kallas in och deltar i jakten på kidnapparen.

Det här är en blandning av en slutna rummet-gåta, thriller och en roman med feministiska inslag. Historien om de fyra kvinnorna är intressant: Inger Johanne Vik, mammaledig psykolog och jurist, har ett förflutet inom FBI och i boken får man veta mer om hennes tid i USA. Helen Bentley bär på en del hemligheter och det visar sig snart att det finns en koppling mellan Inger Johanne och presidenten som har med fallet att göra. Hanne är med på ett hörn och hennes hushållerska Marry som är en spännande karaktär.

Jag har svårt för att sätta fingret på vad det är som gör att jag inte blir särskilt engagerad i intrigen. Det kan vara den politiska historien som inte riktigt klickar hos mig. Sen sitter jag också och väntar på det där lilla extra som gör att det hettar till, blir riktigt spännande.

Torsten Wahlund läser boken och som vanligt läser han lugnt och sakligt vilket fungerar i många böcker. Men när det gäller Presidentens val hade jag önskat att det varit mer driv och dramatik i uppläsningen. Jag tror att avsaknaden av detta kan ha bidragit till att jag inte blir riktigt engagerad.

Men, boken är välskriven och intressant, framför allt de feministiska inslagen. Och jag kommer att läsa fler böcker av Anne Holt.

Boken finns på Adlibris och Bokus

Kommentera

