New Yorks gudar av Lyndsay Faye

New Yorks gudar

Handling

Året är 1845 och staden New York bildar sin första poliskår, kopparbrickorna som de kallades. Timothy Wilde jobbar som bartender och drömmer om att spara tillräckligt med pengar för att gifta sig. En eldsvåda förstör stora delar av nedre Manhattan och Timothy drabbas hårt. Han blir hemlös, utan jobb och vanställd. Motvilligt tackar han ja till sin brors jobberbjudande och börjar arbeta inom poliskåren. Timothy hamnar i det ökända sjätte distriktet och en kväll hittar han en blodig flicka som berättar att det finns begravda kroppar norr om 23d Street.

Kommentar

New Yorks gudar är en spännande blandning av historisk roman, deckare och socialrealism. Och det är den första boken i en planerad serie.

Det är ett ganska smutsigt och fattigt New York som man möter i boken. Det förekommer korruption inom poliskåren, och det finns politiska och religiösa motsättningar mellan amerikaner och irländare vilket fick mig att tänka på dagens oenigheter.

Jag tycker om språket i New Yorks gudar. Det är kul med flash-dialekten och jag blev nyfiken på George Washington Matsells flash-ordbok ”The Secret Language of Crime: Vocabulum or the Rogue´s Lexicon” som publicerades 1859. Det skulle vara roligt att titta i den, komma ännu närmare språket och känna historiens vingslag.

Det finns många intressanta karaktärer i boken och en av dem är huvudpersonen Timothy Wilde. En annan figur som jag fastnar för är brodern Valentine. De har en mångbottnad och komplicerad relation och det känns väldigt realistiskt.

Det här är en bok som jag sträckläser. New Yorks gudar är bitvis väldigt otäck, har många spännande vändningar och en överraskande upplösning. Jag ser fram mot nästa bok i serien.

Kategori : Roman; Förlag : Norstedts; Utgiven :2012; Sidor : 424

Det är många som har skrivit om boken däribland Books ABC, Mina boktips, Bibliotekskatten och Emmas boktips.

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus.

 

 

7 thoughts on “New Yorks gudar av Lyndsay Faye

  1. Pingback: Top Ten Tuesday: Böcker som jag vill se som film | bokdamenblog

  2. Pingback: Top Ten Tuesday: Tio bra böcker i serier | bokdamenblog

  3. Pingback: Bokfemman 2013 | bokdamenblog

  4. Pingback: Top Ten Tuesday: Boktips | bokdamenblog

  5. Pingback: Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013 | bokdamenblog

Kommentera

