Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

Fågelbovägen 32Kategori : Roman;

Förlag : Piratförlaget

Bokformat : Mp3

Uppläsare : Sara Kadefors

Lyssnartid : ca 9 timmar

 

Handling

Karin arbetar som gynekolog på ett sjukhus på dagtid och på kvällarna jobbar hon extra på en mottagning för illegala invandrare. Det är där hon träffar Katerina, en ung kvinna från Moldavien. Karin får höra att Katerina blir utnyttjad av familjen som hon arbetar i som hushållerska och barnflicka. Karin engagerar sig i Katerina och låter henne flytta in på Fågelbovägen 32. Tanken är att Katerina ska tillfriskna i lugn och ro för att sedan kunna ta itu med sitt liv. Men det blir inte riktigt som Karin tänkt sig.

Kommentar

Det här var första gången som jag läste en bok av Sara Kadefors och jag tyckte att det var en intressant och tankeväckande roman.

Karin är framgångsrik som läkare men hon lider av dåligt självförtroende och rädsla för att inte räcka till och vara som man ”ska”. Ibland blev jag lite irriterad på Karin samtidigt som jag hade en viss förståelse för hennes känslor och agerande. Jag tror att det är många som kan känna igen sig i Karin som inte alltid reagerar som en vuxen person ”bör” göra. Karin ser sig lite som en välgörare men Katerina vill inte ta emot några ”gåvor” och hon börjar arbeta som hushållerska i familjen. Och när det visar sig att maken och barnen hellre vänder sig till Katerina brister det nästan för Karin.

Uppläsningen av Sara Kadefors sticker inte ut men den fungerar i det stora hela.

Jag tyckte om Fågelbovägen 32 och läser gärna fler böcker av författaren.

Det är många som har skrivit om boken däribland Bokmal73,  Bokbrus och Boksnoken.

Boken finns på Bokus och Adlibris

5 thoughts on “Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors

  1. Jag har läst den och jag tyckte mycket om den. Tankeväckande, minst sagt! Är vi givmilda för andras skull eller för vår egen skull? Jag läste oxå Kadefors Borta Bäst och den tyckte jag var ännu bättre!

  2. Pingback: En smakebit på søndag: Borta bäst | bokdamenblog

  3. Jag köpte boken som mp3-format och kunde inte lyssna mer än några minuter. Författaren som läser boken gör det i sådan rasande fart att man inte hinner med överhuvudtaget. Hon snubblar själv över orden och ger inte åt lyssnaren någon tid alls att ta in berättelsen.
    Jag lyssnar på böcker hela tiden men det här är första boken jag måste avbryta på grund av speeden i uppläsningen. Boken är säkert intressant, men inte i lyssnarversion.

    • Vad trist att du blev tvungen att avbryta. Jag har råkat ut för liknande saker och det är inte kul när det händer. Minns att jag tyckte att Kadefors uppläsning var lite halvtråkig och när jag tänker efter så gick det nog lite väl fort, även om jag av någon konstig anledning inte tog med det.

Kommentera

