När duvorna försvann av Sofi Oksanen

När duvorna försvann

Kategori : Roman

Förlag : Bonnier Audio

Utgiven : 2013

Bokformat : CD-bok

Uppläsare : Niklas Falk

Lyssnartid : ca 12 timmar och 30 minuter

 

Handling

Historien utspelas i Estland under och efter andra världskriget. Estland invaderades först av sovjetiska och senare av tyska stridskrafter och i krigets slutskede återerövrade Sovjetunionen landet. (Estland blev inte självständigt förrän 1991). Edgar börjar som skogsbroder (motståndsman) tillsammans med kusinen Roland men det dröjer inte särskilt länge förrän han väljer en annan väg. Kusinerna är ganska olika varandra. Roland är den modiga hjälten, motståndsmannen och Edgar en komplex figur, rädd, och lite av en kameleont, beredd att göra vad som helst för att införskaffa sig egna fördelar och överleva. Edgar och hustrun Juudit lever i ett kärlekslöst och olyckligt äktenskap. Juudit är i mångt och mycket en länk mellan kusinerna och så förälskar hon sig i en tysk officer.

Kommentar  

Jag tyckte väldigt mycket om Utrensning, som jag läste innan jag började blogga, så man kan säga att förväntningarna på När duvorna försvann var höga. Det är en annorlunda och väldigt intressant bok. Men, det var inte lätt att ta den till sig. För den är snårig i växlandet mellan den tyska ockupationen på 40-talet och den sovjetiska på 60-talet, särskilt om man som jag inte är fullt insatt i Estlands historia. Det tog också lång tid innan jag fick grepp om karaktärerna och de olika släktförhållandena.

Det är en roman som kräver koncentration av läsaren och det var inte lätt att läsa den i ljudboksformat. För att kunna hänga med var jag tvungen att lyssna om fler gånger än jag har gjort i någon annan bok. När jag fick boken i min hand blev jag lite besviken över att det inte var samma uppläsare som i Utrensning, Gunilla Nyroos. Men besvikelsen lade sig ganska snabbt för Niklas Falk, som jag inte har lyssnat på tidigare, gör en mycket bra uppläsning. Falk läser med en smidighet och lätthet som var väldigt behaglig.

När duvorna försvann är en ganska otäck roman om makt, överlevnad och historiska vittnesmål. Trots att den är snårig och ganska svår så tyckte jag om den. Historien knyts ihop på ett trovärdigt sätt och det är en berättelse som stannar kvar. Sofi Oksanen har en unik berättarstil och jag kommer absolut att läsa fler av hennes böcker.

Det är många som har skrivit om boken däribland Och dagarna går, Den läsande Kaninen och Mimmimariesböcker

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus

One thought on “När duvorna försvann av Sofi Oksanen

  1. Pingback: Författarfemman 2013 | bokdamenblog

Kommentera

