Tematrio: USA

Om ett par dagar är det USA:s nationaldag och i veckans tematrio vill Lyran (kan tyvärr inte länka till Lyrans blogg) att vi berättar om tre läsvärda amerikanska böcker. Här är min trio:

1. Mississippi av Hillary Jordan. en fantastisk bok om rasmotsättningar, förbjuden kärlek och vänskap i den amerikanska södern. Jag rekommenderar den varmt.

2. Poeten av Michael Connelly utspelar sig om jag minns rätt i Denver, Colorado och Los Angeles och handlar om en seriemördare som lämnar diktstrofer av Edgar Allan Poe vid sina offer. Det är en av de bästa kriminalromaner som jag har läst. Finns också en uppföljare, Fällan, med Harry Bosch.

3. New Yorks gudar av Lyndsay Faye. Handlar om stadens första poliskår, kopparbrickorna, och irländaren Timothy Wilde som motvilligt blir polis. Jag har recenserat boken här på bloggen (klicka på författarnamnet i tags så kommer du till den).

12 thoughts on “Tematrio: USA

Kommentera

