Top Ten Tuesday : Avskräckande böcker

Tisdag och det är som vanligt Topp Tio Tisdag inne hos The Broke and the Bookish (kan tyvärr inte länka till bloggen med Ipaden). Idag är temat ”top ten timidating books”. Det händer inte så ofta men det finns en del böcker som varit/är avskräckande/skrämmande på lite olika sätt:

1. Jellicoe Road av Melinà Marchetta. Omtalad och hyllad. Försökte läsa den, men insåg att den inte var något för mig och läste inte ut den.

2. Femtio nyanser av honom av E.L.James känner jag inte alls för, är inte riktigt min typ av genre.

3. Cirkeln av Mats Strandberg &  Sara Bergmark Elfgren. En hyllad och omtalad bok som jag inte hade tänkt läsa. Som tur var ändrade jag mig. Det är en jättebra bok och en favoritserie.

4. Paganinikontraktet av Lars Kepler. En omtalad bok som var alldeles för våldsam för min smak.

5. I kroppen min av Kristian Gidlund är en viktig bok om ett starkt ämne, cancer, men jag klarar inte av att läsa den här typen av böcker.

6.  Anna Karenina av Lev Tolstoj.  Brukar inte orka läsa så tjocka böcker men den här slukade jag, en fantastisk bok.

7. Harry Potter och de vises sten av  J.K.Rowling.  Omtalad och hyllad bok och serie som jag inte har fastnat för, tyvärr.

8. En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund. Vidrig bok som jag blev fascinerad av. Mycket tack vare Stefan Sauks fantastiska uppläsning.

9. August Strindberg. Gör ett undantag och nämner ingen specifik bok. Måste-läsning i gymnasiet och i litteraturvetenskapen har lett till att jag inte vill läsa något av Strindberg. Få se om det kommer att kännas så jämt eller ändras med tiden.

10. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Har tänk läsa om den här under sommaren. Är lite skrämmande samtidigt som jag ser fram mot det.

10 thoughts on “Top Ten Tuesday : Avskräckande böcker

  1. Känner samma för Kristian Gidlund. Hans bok inbillar jag mig också har likheter med Torka aldrig tårar… Jonas Gardells är visserligen fiktion men svåra ämnen som jag inte riktigt klarar just nu iaf… Vem vet, en dag kanske jag läst dem 🙂

    • Ja båda tar helt klart upp starka ämnen som det kan vara svårt att läsa om. Jag har läst första boken i Gardells serie och det var starkt och ibland ganska plågsamt. Avvaktar lite med de efterföljande delarna som jag skulle vilja läsa, en vacker dag kanske jag klarar att läsa dem och även Gidlunds bok 🙂

Kommentera

