Top Ten Tuesday : Filmatiseringar

Det är tisdag och som vanligt hakar jag på Topp Tio Tisdag inne hos The Broke and the Bookish. Den här gången ska vi lista de tio bästa/sämsta filmatiseringarna av böcker. Jag har valt att övervägande lista filmer som jag tyckt om.

1. Niceville. Jag gillade boken och filmen väldigt mycket.

2. Den otroliga vandringen är en härlig film. Läste boken av Sheila Burnford i ljudboksformat för inte så länge sen, är en riktig feel-good berättelse med superbra uppläsning av Helena Brodin.

3. Flickan från ovan. Var cirka 10 år sen jag läste boken och jag såg filmen ganska nyligen och gillade bägge.

4. Huvudjägarna. Jag är ett Harry Hole-fan men tyckte att det var kul att Jo Nesbö gjorde en avstickare och skrev en lite annorlunda bok. Både boken och filmen är bra men jag är glad över att Harry Hole är tillbaka.

5. Män som hatar kvinnor. Första boken och filmen i Millennium trilogin av Stieg Larsson är väldigt bra.

6. Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes. Ja jag gillade även de efterföljande böckerna och filmerna i Millennium trilogin.

7. Eko, Iskällaren, Mörkt rum och Blomsterkronan. För ett tag sen lånade jag   Minette Walters collection och såg om filmerna och det var kul att se dem, även om de kändes lite ”gamla”. Det var ganska länge sen jag läste böckerna men minns att jag tyckte om dem.

8. Madam Bovary. Intressant bok men orkade inte se klart på filmen. Vet inte om det berodde på att jag inte var på rätt humör eller att den var dålig, kan vara en kombination av båda.

9. The Hunger Games. Har läst lite i boken men har inte riktigt fastnat för den så jag såg filmen istället och gillade den.

10. Solstorm. Var ett tag sen jag läste boken men minns att jag tyckte att den var ganska spännande, men filmen var inte särskilt bra.

12 thoughts on “Top Ten Tuesday : Filmatiseringar

  1. Niceville läser jag just nu och sedan ska jag se filmen 🙂

    Solstorm som film var riktigt dålig och på grund av det höll jag på att missa Åsa Larsson som författare.

    • Vad kul, ska bli intressant att höra vad du tycker om dem när du har läst/sett boken/filmen 🙂

      Solstorm som film var definitivt ingen höjdare. Va bra att den inte fick dig att missa Åsa Larsson som författare. 🙂

  2. Intressant läsning! Själv tycker jag nog sällan att filmerna lever upp till boken, för när jag läst boken har jag byggt upp en bild av den i huvudet och sen stämmer inte den bilden med filmen… Jag fick nog regissera filmen själv för att bli nöjd…

    • Haha, regissera själv vore inte helt fel, har nog tänkt tanken när jag blivit besviken på filmer som inte levt upp till boken, för det har ju hänt några gånger….

  3. Gillade Millenium-filmerna men har inte läst böckerna så jag kan inte jämföra dem.
    The Hunger Games tycker jag väldigt mycket om. Böckerna är jättebra och jag tycker filmen är bra också.

    • Jag gillade Millennium-böckerna och kan verkligen rekommendera dem. Tyckte att de var mer detaljerade som böcker oftast är och läsvärda.

      Få se om jag gör ett nytt försök med The Hunger Games böckerna nu när jag har sett filmen 🙂

Kommentera

