En smakebit på søndag: Colombes granne

Förra söndagen nämnde jag att jag funderade på att fira att bloggen fyller halvår. Efter en del funderande har jag bestämt mig för att vänta med firandet till dess att bloggen fyller ett år och då blir det tårta och hela köret! 🙂

Nu till söndagens smakbit, fler finns inne hos bloggen Flukten fra virkeligheten. Den här gången har jag valt ett stycke ur Colombes granne av Tatiana de Rosnay som jag började läsa förra söndagen. Till en början läste jag bara några sidor innan jag somnade, men i helgen fick jag upp läsfarten och nu närmar jag mig slutet av boken.

Boken handlar om Colombe som flyttar in i en ny lägenhet med sin familj och får problem med en granne och nattsömnen.  Colombes granne

”Ljudet igen. Ingen tvekan den här gången. Ett utdraget knarrande ljud, följt av tystnad. Som om någon omärkligt försöker glida närmare henne på andra sidan dörren. Någon som rör sig ytterst försiktigt för att golvet inte ska knarra. Någon som kan vänta länge mellan varje steg för att sedan förflytta sig lite närmare. Hon uppfattar ett annat ljud, lika dämpat. Lyssnar, och försöker analysera det. Det låter som ett andetag. Alldeles intill henne. Någon iakttar henne genom titthålet i dörren. Trots att det är mörkt är det någon som tittar på henne. Vem är det som döljer sig bakom dörren?” (s. 84)

14 thoughts on “En smakebit på søndag: Colombes granne

    • Intressant att höra, jag hade också läst en bok av författaren innan, kanske vi har läst samma 🙂
      Jag tycker att den här är intressantare och riktigt spännande 🙂

Kommentera

