Bokbloggsjerka 2 – 5 augusti, Böcker som gett mig kunskap

Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc? det undrar Annika i helgens jerka:

Mitt korta svar blir ja, absolut! Jag tycker alltid att jag lär mig något av de böcker som jag läser, även när det rör sig om fiktion. Efter lite funderande valde jag ut tre böcker:

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz

Göran Rosenberg, Ett kort uppehåll från Auschwitz –  Rosenberg har skrivit en personlig berättelse om sin fars väg från Auschwitz till Sverige. Han följer sin far i fotspåren och reser till östtyska  avfolkningsbygder, gräver i lokalhistorien och uppsöker rester från krigsåren. En fascinerande och viktig bok som har gett mig historiska kunskaper och ja allmänbildning.

När duvorna försvann

Sofi Oksanen, När duvorna försvann Oksanen skildrar Estlands historia under och efter andra världskriget. Boken handlar om makt, överlevnad och historiska vittnesmål.  Jag lärde mig en hel del om Estlands historia och historieskrivning. 

Jag ringer mina bröder

Jonas Hassen Khemiri, Jag ringer mina bröder – Boken tar avstamp 2010 då en bil exploderade på Drottninggatan i Stockholm vilket senare visade sig vara ett självmordsattentat. En fantastisk liten bok med stort innehåll. Den har väckt många tankar och gett kunskaper om hur det är att vara invandrare i Sverige efter dådet.

I skrivande stund kommer jag inte på några böcker som lärt mig något om musik, men det gör jag säkert i efterhand. 🙂 Men när det gäller konst så har jag blivit väldigt intresserad av Lars Lerins illustrationer och författarskap. Det tysta köket står på min läslista.

12 thoughts on “Bokbloggsjerka 2 – 5 augusti, Böcker som gett mig kunskap

  1. Det finns så otroligt många historiska romaner och biografier som lär en en massa nya saker. Musik kommer jag dock inte heller på någon för stunden, faktiskt. Det känns som lite mer sällsynt än de om just historia, till exempel.

  2. Fina tips! Jag är väldigt förtjust i Ett kort uppehåll… Jag hade inte tänkt så mycket på vad som hände med judarna efter att kriget var slut. Tanken att inte ha någon slags plats eller några levande släktingar kvar, att vara så rotlös är svindlande och obehaglig.

    Hm… böcker där man lär sig något om musik? Just Kids av Patti Smith lär en massor, men det är ju förstås inte en roman utan en mer en biografi. Mycket bra i alla fall! Jag får återkomma om jag kommer på någon mer!

    • Tack! Ja Ett kort uppehåll är verkligen tankeväckande på många plan. Jag funderade också över rotlösheten, att inte ha någon plats eller släkt kvar, skrämmande tanke.

      Just Kids ja, tack för tipset Jag har inte läst den, men har hört att den ska vara intressant. Tar gärna emot fler tips! 🙂

Kommentera

