Top Ten Tuesday: Böcker i brittisk miljö

982b8-toptentuesday

Det är tisdag och efter ett länge uppehåll tänkte jag vara med i Top Ten Tuesday inne hos bloggen The Broke and The Bookish. Den här gången är tematTop Ten Favorite Books With X Setting (ie: futuristic world, set mostly in schools, during World War II, books set in California  etc. etc. So many possibilities!)”.

Det var inte helt lätt att komma fram till dagens tema, men efter en del funderande blev det tio böcker vars handling utspelas i brittisk miljö. Av någon konstig anledning blev det mest deckare/spänning och ett par av mina käpphästar favoriter är med igen. 🙂

 

The waters Lovely (TW)

Död genom vatten

A Sight For Sore Eyes

En Lisa för Ögat

winspear1

Maisie Dobbs

Birds of a Feather

Med lätta bevis

Pardonable Lies: A Maisie Dobbs Novel

Lögnen

Messenger of Truth

Den fjärde boken om Maisie Dobbs är inte översatt till svenska.

The Little Stranger

Främlingen i huset

Mörkrets flod

Blodröd våg

Vinterdöd

6 thoughts on “Top Ten Tuesday: Böcker i brittisk miljö

  1. Rennie Airth har jag aldrig hört talas om. Vad är det för typ av deckare? Winspear har jag tänkt testa framöver också. Fick henne rekommenderad av en kompis när jag efterlyste just engelska deckare :).

    • Det är historiska deckare vars handling är förlagd till 1920-1940, med karaktären John Madden, kriminalkommissarie på Scotland Yard. Det är ett tag sen jag läste serien men jag minns att jag gillade den. Kändes som att böckerna stack ut i deckarfloden. Bra intrig, språk, gillade miljön och tidsskildringen. Om jag minns rätt så tyckte jag bäst om första och sista boken, men jag gillade även den andra. Jag hoppas hela tiden på att det ska komma någon mer bok av Airth, besöker hans hemsida med jämna mellanrum, men det finns en risk att det inte blir någon mer bok för han börjar bli till åren… Kanske något att testa?

      Kul med Winspear. Jag har läst dom fem första om Maisie Dobbs och jag tycker att dom är mysiga, lagom läsning mellan varven. Ska bli kul att höra vad du tycker om hennes böcker. 🙂

      • Hej, det är jag som översatt de tre första Madden-böckerna. Nu är det bestämt att bok nummer fyra som heter ”The reckoning” ska komma ut i England den 19 juni 2014. Om det kommer på svenska också återstår att se. Vi får hålla tummarna. Det är förresten en kvinnlig polis med också, hon som skymtade i Vinterdöd.

        Nils Larsson

      • Hej! Vad roligt att det kommer en fjärde bok! Jag läste nånstans om att det ev. skulle bli en till men det var ett bra tag sen och jag hade nästan börjat tro att det inte skulle bli någon fler. Jag ska hålla tummarna för att den blir översatt! Kul att det är en kvinnlig polis med. Stort tack för informationen! Carola

Kommentera

