Tematrio: Yrkestitel

Lyrans Noblesser har börjat på nytt jobb vilket firas med en tematrio om yrkestitlar. Man ska berätta om tre romaner/böcker/texter som innehåller ett yrke i titeln. Så här ser min trio ut:

1. Hembiträdet av Marie Hermanson. Bokens huvudkaraktär Yvonne Gärstrand har två jobb, Hon är organisationskonsult och börjar också arbeta som hembiträde. En intressant och spännande bok. Min recension finns här.

2. Lärarinnan i Villette av Ingrid Hedström. Det är första deckaren i serien om undersökningsdomaren Martine Poirot. En omtyckt lärarinna blir påkörd och dödad. Var ett tag sen jag läste den men minns att jag gillade den.

3. Matthandlare Olssons död är den sjunde boken med kriminalkommissarie Claes Claesson. En svensk matthandlare blir mördad i Istanbul. Jag har läst nästan alla Karin Wahlbergs deckare. Den här var bra, spännande.

12 thoughts on “Tematrio: Yrkestitel

  1. Just Matthandlare Olssons död tänkte jag faktiskt på när jag gjorde min lista. Bra yrkestitel och en bra bok. För tillfället läser jag inga deckare, men när jag gjorde det tyckte jag mycket om Karin Wahlbergs. Både Cleas Cleasson och hans läkarfru känns som vanliga och sympatiska människor.

  2. Både Lärarinnan i Villette och Matthandlare Olssons död står olästa i min hylla. Funderar på att sätta upp Hedström på min boktolva nästa år så att hon blir läst någon gång 🙂

    • Kul att du har dom i hyllan. Låter som en bra idé att sätta upp Hedström på boktolvan! Jag funderar på att sätta upp henne på författarfemman, om jag inte har läst något mer av henne innan året är slut. 🙂

Kommentera

