En smakebit på søndag: Borta bäst

Det är söndag och dags för En smakebit på søndag – ett trevligt sätt att möta andra bloggare på och ta del av vad de läser. Fler smakbitar finns inne hos bloggen Flukten fra virkeligheten.

Dagens smakbit är hämtad ur boken Borta bäst av Sara Kadefors som jag blev tipsad om av Freja. Kadefors har skrivit böcker som Sandor slash Ida, Kast med liten kniv och Fågelbovägen 32 som jag har skrivit om här. I Borta bäst får man följa en kvinna vid namn Sylvia som som av någon anledning är hemlös, men vem är hon och vad har hon varit med om?

Borta bäst

Smakbiten är från s. 9-10:

Jag känner mig alltid förföljd. Om jag skulle bli påkommen har jag planen klar, att på en medelålders kvinnas vis utbrista ”Har jag inte…? Menar du att…”, och sätta handen för munnen och kväva ett fniss. Men det händer aldrig något. En medelålders kvinna har inga ögon på sig. En medelålders kvinna är fri att göra som hon behagar. Jag vet, för jag är en sådan. Jag bor i min bil som står parkerad i en liten dunge bakom Ikea. Jag har ätit av Ikeas mat i flera veckor. Jag har använt deras toaletter och sovit i deras sängar, som Guldlock hos de tre björnarna. Men ingen undrar. Det är inget annat än ett under.

16 thoughts on “En smakebit på søndag: Borta bäst

Kommentera

