Top Ten Tuesday: Böcker som jag vill se som film

Det är tisdag och jag tänkte vara med i veckans Top Ten Tuesday inne hos bloggen The Broke and The Bookish. Temat den här gången är: Top Ten Books I Would Love To See As A Movie/TV Show (set in a perfect world…in which movies don’t butcher the books we love.) Det finns en hel del böcker som jag gärna skulle vilja se som film, MEN jag har också blandande känslor inför filmatiseringen av böcker som jag gillar, så därför är förbehållet inom parentesen väldigt viktig.

Colombes granne av Tatiana de Rosnay.

Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh.

Skumtimmen av Johan Theorin som också blir film, Sverigepremiär 27 september.

New Yorks gudar av Lyndsay Faye om man fick till det med den historiska tidsandan och den inte blev alltför amerikaniserad så skulle jag gärna se den som film.

Tystnadens gåta av Steve Hamilton.

Nu ser du mig av S.J. Bolton.

Mississippi av Hillary Jordan.

Himmelsdalen av Marie Hermanson.

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Filmatiseringen stötte på en del hinder men är nu planerad till 2015.

– Polis av Jo Nesbö. Har visserligen inte läst ut boken ännu men anar att den skulle kunna göra sig ganska bra som film…

8 thoughts on “Top Ten Tuesday: Böcker som jag vill se som film

Kommentera

