Top Ten Tuesday: Tio bra böcker i serier

Det är tisdag och temat inne hos The Broke and The Bookis är ”Top Ten Best Sequels Ever”. Jag har lite svårt för att lista dom bästa ”ever” och har valt att lyfta fram tio böcker som jag tycker väldigt mycket om i serier som jag har läst/läser.

1. Journal 64 av Jussi Adler-Olsen. Stark intrig och ämne, oväntad tvist och upplösning gör att  jag tycker att den är ett strå vassare än de föregående böckerna I serien om Avdelning Q.

2. Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren.  Den andra boken i Engelsfors-trilogin.

3. En lögn att lita på av Elizabeth George. Sjuttonde boken. En av de bättre böckerna i serien med Thomas Lynley och Barbara Havers.

4.  Den kalla elden av Arnaldur Indridason är den nionde boken i serien om Erlendur och i mitt tycke den bästa så här långt. Som tur är så kommer författaren snart med en ny bok.

5. Mörkrets flod av Rennie Airth. Första boken i en trilogi om John Madden. Historisk roman och deckare. Så bra!

6. Nattfåk av Johan Theorin. Den andra boken i Ölandssviten, ruggigt bra.

7. Polis av Jo Nesbö. Den tionde Harry Hole boken som jag verkligen gillade.

8. Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg. Den sjunde boken med kriminalkommissarie Claes Claesson och hans fru Veronika Lundborg, överläkare på Oskarhamns lassarett.

9. New Yorks gudar av Lyndsay Faye. Första boken i en planerad serie om den motvilliga polisen Timothy Wilde och kopparbrickorna, New Yorks första poliskår.

10.  Nu ser du mig av S.J. Bolton. Har ”bara” läst den första boken om Lacey Flint, men vilken bok!

8 thoughts on “Top Ten Tuesday: Tio bra böcker i serier

    • Hm ja, jag läste om det någonstans och hoppas att det stämmer…..

      Ja en Harry Hole bok brukar inte vara helt fel. Kände ungefär som du innan jag hade läst den och det stämde. 🙂

  1. Jag har läst alla utom 2, 9 och 10 (men Bolton ligger i min att-läsa-hög och 9 låter intressant). Jag kommer aldrig ihåg vilken bok som handlar om vad, men jag gillar alla de författare du har med på din lista, så jag gillar säkert de böcker du tar upp oxå!

    • Kul att du har Bolton i att läsa högen. Jag tyckte att den var så bra och spännande. Ska bli kul att höra vad du tycker om den sen när du har läst den. Och jag kan verkligen rekommendera New Yorks gudar. 🙂

Kommentera

