Nu ser du mig av S.J. Bolton

När jag kollade igenom lästa böcker listan insåg jag att jag inte har recenserat Nu ser du mig av S.J. Bolton som jag läste i augusti. Men tack vare att jag skriver ned lite anteckningar om varje bok som jag läser så går det bra att göra det i efterhand.

Nu ser du mig

Handling

När Lacey en kväll närmar sig sin bil ser hon en döende kvinna stå lutad mot passagerarsidan. Kvinnan har blivit brutalt knivskuren bara ett ögonblick tidigare, och dör i Laceys famn. Lacey kastas huvudstupa in i sin första mördarjakt, och hon skyr inga medel för att hitta den bestialiska mördaren. Men hennes första stora fall blir också början på en högst personlig mardröm. När Lacey får ett brev med välbekant innehåll, skrivet med blod, blir det uppenbart att det är en modern Jack the Ripper-kopia hon har att göra med. En som dessutom tycks vara fixerad vid just Lacey.. Ska hon, en oerfaren polis, kunna överlista mördaren? En mördare vars ökända förebild lyckades undkomma alla…(Adlibris bokinformation)

Kommentar

Lacey Flint är en komplex karaktär med ett ganska speciellt förflutet och jag tycker att hon är en frisk fläkt inom kriminalgenren. En karaktär som jag retade mig på är kollegan Mark Joesbury samtidigt som jag tyckte att det var intressant att författaren har skapat dessa karaktärer för det gör att det onekligen blir en dynamik i handlingen.

När det gäller intrigen så var kanske inte Jack the Ripper kopplingen hundraprocentig men jag köpte det, för att jag tyckte att boken var så bra i det stora hela. Och så vansinnigt spännande. Det är otäckt och blodigt men på något sätt stör jag mig inte lika mycket på det som i en del andra böcker. Jag blev knockad av de olika vändningarna. När det gäller upplösningen så hade jag tänkt i dom banorna men jag blev ändå överraskad.

Det var första gången som jag lyssnade på en e-ljudbok i min Ipad och det var väldigt lyckat. Karin Lithman som läser Nu ser du mig var en ny bekantskap för mig. Ibland kan det ta lite tid innan jag vänjer mig vid en nya uppläsare, men det fungerade från första stund med Lithman. Hon läser ganska neutralt vilket jag tyckte passade eftersom boken är fylld av dramatik.

Det här är en bladvändare i ordets rätta bemärkelser – en av de mest spännande böcker som jag har läst -och därför blir betyget full pott,  5.

Det är många som har skrivit om boken däribland Bibliotekskatten   Bokföring enligt Monika  Lottens Bokblogg

Boken finns i olika format på Adlibris, Bokus, E2GO

10 thoughts on “Nu ser du mig av S.J. Bolton

  1. Pingback: En smakebit på søndag: Livrädd | bokdamenblog

  2. Pingback: Bokfemman 2013 | bokdamenblog

  3. Pingback: Top Ten Tuesday: Boktips | bokdamenblog

  4. Pingback: Top Ten Tuesday: Böcker som jag vill läsa under vintern | bokdamenblog

  5. Pingback: Livrädd av S.J. Bolton | bokdamenblog

  6. Pingback: Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013 | bokdamenblog

Kommentera

