Bokbloggsjerka 18 – 21 oktober, författare som sticker ut

jerka11

Efter en tuff vecka är det så skönt att det är fredag! Och extra skönt är det att jag är ledig i 3 hela dagar! 🙂 Och favoriten på fredagen är förstås Annikas jerka.

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva? så lyder helgens fråga.

Det finns många författare men jag tänkte försöka begränsa mig och tar med fyra inom lite olika genrer.

Jonas Hassen Khemiri är i mitt tycke en genial begåvning som jag beundrar väldigt. Jag är fascinerad av språket, leken med ord. Jag ringer mina bröder är nog bland det bästa jag har läst. Jag imponeras av mångsidigheten, bredden i hans skrivande.

För ett tag sen läste jag Målarens döttrar av Anna-Karin Palm. Och jag tyckte om den jätte mycket. Språket, miljöbeskrivningarna, karaktärerna. Så nu vill jag läsa fler böcker av Palm.

Nu ser du mig av S.J. Bolton sticker ut för att den var så spännande. En riktig bladvändare. Minns att jag knappt kunde lägga ifrån mig Ipaden när jag lyssnade på den.

Cirkeln och även Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren förtjänar att lyftas fram. För jag tycker att det är en väldigt bra serie.

28 thoughts on “Bokbloggsjerka 18 – 21 oktober, författare som sticker ut

    • Kul att höra. Det kan bli sådär ibland och det är nog inte så konstigt för det brukar ju inte råda någon större brist på böcker som man vill läsa. Kan ju vara kul att läsa den nu när Nyckeln snart är på g…. 🙂

    • Ja det brukar finnas gott om böcker/författare på den…. Jag gillade verkligen Cirkeln och blev nästan lite förvånad över att jag tyckte om den så mycket. Det är helt klart nyttigt för mig att gå utanför min komfortzon ibland. 🙂

  1. Läste Khmeris Ett öga rött och blev jätteförtjust, men efter det har jag inte läst något mer av honom. Undrar varförö det blir så? Har läst Cirkeln och Eld och tycker de är okej, men ganska lättglömda.

    • Det blir nog bara sådär ibland, brukar ju inte råda någon brist på böcker som man vill läsa. Kul och tur att det är så olika med böcker. Måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle gilla Cirkeln när jag läste den och så blev jag fast… 🙂

  2. Målarens döttrar är en helt fantastisk bok. Cirkeln och Eld har jag i bokhyllan, men har inte läst ännu. Inte heller Boltons böcker har blivit lästa!

    • Ja visst är den. Jag blev väldigt tagen av den. Kul att du har Cirkeln och Eld i hyllan, då har du något bra att se fram mot och Boltons första är ruggigt bra tycker jag. 🙂

  3. Jag har jättesvårt för Khemiri, började med Ett öga rött och blev helt slut av att läsa den, min hjärna autokorrigerar språket till korrekt svenska så det var inte direkt avkopplingsläsning utan bara ansträngande. Har inte vågat mig på något annat efter det…

  4. Inte helt otippat har jag Palm med på min lista också ;). Däremot så kan jag inte säga att jag är en stor fan av varken Strandberg/Elfgren (även om jag förstås också måste läsa klart serien) eller C J Bolton. Lite kul att vi tycker så lika om vissa böcker/författare och olika om andra.

Kommentera

