Coconut – Jorden runt läsning i oktober – Sydafrika

Coconut (inbunden)

Jorden runt resan inne hos Lyrans Noblesser har gått vidare och denna månad befinner vi oss i Afrika. Jag började med att läsa Coconut, som kom på svenska 2010, och är Kopano Matlwas debutroman. Det är en relativt kort bok som handlar om de två svarta tonårsflickorna, Ofilwe och Fikile, som kommer från olika bakgrunder i ett nutida Sydafrika. Båda flickorna vill vara vita, rika och lyckliga.

Ofilwe har det det väldigt bra rent ekonomiskt. Hon bor i ett fint hus i en gated community med sina föräldrar och en bror. Men Ofilwe har svårt för att hitta vänner. När hennes vita skolkamrater hälsar på oroar hon sig över att mamman ska skämma ut sig språkmässigt och även med sitt sätt. Och när hon umgås med jämnåriga svarta märks det att hon inte kan sina föräldrars språk. Och Ofilwes önskan om att vara vit leder till att hon nästan tappar bort sig själv.

Fikile är fattig och bor i ett skjul med sin sorgliga och patetiska farbror som är den ende som velat ta hand om henne. Fikile vill också vara vit, lycklig och rik. Och jobbet som servitris på Silver Spoon Coffee Shop är en inkörsport mot de målen.

Jag tyckte att det var lite av en utmaning att läsa Coconut.. Berättelserna svänger framåt och bakåt i tiden och det är en blandning av olika former såsom tankar, dialog, brev och dagboksanteckningar. Det kändes ibland som att läsa olika fragment och minnen. En av styrkorna i romanen är språket – ibland var det som att läsa poesi. Det är möjligt att jag hade läst Coconut även om jag inte hade hängt på jorden runt läsningen men tack vare bokresan så blev det av nu. Jag tycker att Kopano Matlwa är en mycket intressant författare och jag läser gärna fler böcker av henne.

Boken finns på Adlibris och Bokus

2 thoughts on “Coconut – Jorden runt läsning i oktober – Sydafrika

    • Jag störde mig lite på kursiveringen i början men tog inte med det av någon anledning. Jag tyckte att det var lite som att lägga/läsa ett pussel ibland för att det var så många olika fragment och att det inte var helt lätt att läsa/lägga det ;). Jag håller med om språket.

Kommentera

