En smakebit på søndag: Plats

Som vanligt så här i slutet av veckan är det dags för En smakebit på søndag som är ett trevligt sätt att möta andra bloggare på och ta del av varandras läsning. Fler smakbitar och information finns inne hos bloggen Flukten fra virkeligheten.

Det har blivit lite si och så med läsningen den gångna veckan som kantats av en envis förkylning. Jag håller fortfarande på med Livrädd av Bolton, men min smakbit kommer dock från en annan bok: Plats av Pija Lindenbaum som jag började läsa lite i igår kväll. Pija Lindenbaum är formgivare, tecknare och författare och kanske mest känd som bilderboksskapare och de populära karaktärerna Gittan, Kenta, Åke, Siv och Lill-Zlatan. Plats är hennes debutroman som handlar om en kvinna som har ett ganska vanligt liv med familj och kontorsarbete men har hamnat i ett tillstånd där allt börjar kännas främmande. Det här är en sån där bok där det inte är helt lätt att bestämma stycke så smakbiten är från sidan 13 där jag befinner mig.

Plats

Med munnen full av tandkräm upphör jag att borsta. Tandborsten stilla i munnen. Försöker låta bli att svälja, men lite tandkräm sipprar ner och bränner i svalget. Här bortifrån, i badrumsspegeln, ser jag fåtöljen där han sitter nedsjunken. Armarna uttröttade mot armstödet som efter hårt kroppsarbete. Jag känner att luften är tjock av hans förhoppningar på mej. Men i stället för att vara påträngande sätter han på musik och tar en whisky. Jag drar igen badrumsdörren som ett skydd runt min oförmåga att vara lättsam och passionerad. 

15 thoughts on “En smakebit på søndag: Plats

  1. Pingback: En smakebit på søndag: Gone Girl | bokdamenblog

Kommentera

