En smakebit på søndag: Fjärde riket

Så är äntligen november slut och det är första december och även första advent. Solen skiner och det är ganska varmt här men det ändå ganska mysigt att det är första advent. Läsningen har det varit lite si och så med den här veckan. Jag lyssnar fortfarande på Rörgast och idag mellan glöggen, pepparkakorna och risgrynsgröten så ska jag försöka läsa ut Vitlöksballaderna av Mo Yan som jag läser i Jorden runt utmaningen (novemberbok).

I En smakebit på søndag i regi av Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten bjuder jag dock på en smakbit ur den bok bok som jag tänker börja på härnäst: Fjärde riket som är Maria Nygrens andra ungdomsbok och som blir den första som jag kommer att läsa (tidigare har hon skrivit boken 100 meter lycka, 2012). Jag har läst om Fjärde riket på flera bloggar och jag är rejält nyfiken på den. Så här skriver Adlibris om boken:  ”Fjärde riket handlar om hur man manipulerar en grupp människor. Om makt och maktens påverkan på människor. Både på dem som har makt och på dem som inte har det.” Vill du läsa mer om boken så klicka här. Eftersom jag inte har börjat på den ännu så är smakbiten från de första raderna i boken.

Fjärde riket

Det är skit.

I samma sekund som sömnen glider undan minns Blenda var hon är. Oron svider till, skapar ett lätt illamående som hon snabbt tvingar tillbaka ner i halsen.

Allt är skit.

Hon vänder sig om och känner hur något kallt pressar sig genom huden. (s. 7)

Ha en fin första advent!

Fler smakbitar och information finns inne hos bloggen Flukten fra virkeligheten

 

20 thoughts on “En smakebit på søndag: Fjärde riket

Kommentera

