Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg

Kaffe med rån

Förra månaden lyssnade jag på Kaffe medn av Catharina Ingelman-Sundberg och det var precis vad jag behövde i novembermörkret.

Den handlar om ett gäng pensionärer – Märtha, Snillet, Krattan, Stina och Anna-Greta som har det långtråkigt på servicehuset Diamanten där de bor. Maten är dålig, bemötandet är inte mycket att hurra för och de får nästan ingen motion. Och hela tiden ska det sparas på än det ena och än det andra. Kanske det är bättre i fängelset? Märtha får en idé och de bestämmer sig för att begå ett ekonomiskt brott a´ la Robin Hood. De tar in på ett lyxhotell där det finns gott om förmögna gäster men det går inte riktigt som pensionärsligan har tänkt sig.

Kaffe med rån är en lättsam och humoristisk bok samtidigt som det finns allvar i den. Jag funderade en hel del på det här med ålder och hur vi ser på äldre personer när jag läste boken. Hur vill vi ha det och bli behandlade när vi blir gamla? Den är samhällskritisk mot äldrevårdsbolag vars enda mål är att gå med vinst. Bankväsendet liksom polisen får sig också en känga.  Jag tyckte att det var kul att läsa om ett gäng pensionärer som gör det oväntade. Det var nog många som undrade och ville vara med när jag satt och lyssnade på pendeltåget/bussen – för ibland skrattade jag högt. Visst är den överdriven och tillskruvad men den är det på ett bra sätt. Det är Helge Skoog som är uppläsare. Ibland tyckte jag att dramatiseringen av de olika karaktärerna var lite larvig men i det stora hela så tyckte jag att det var en väldigt bra uppläsning. Kaffe med rån är en feel good bok, rolig och underhållande. Jag ser fram mot att träffa pensionärsligan igen i Låna är silver, råna är guld som kommer i mars nästa år.

Det är många som har skrivit om boken däribland Bokbrus, Erikas bokprat, Holavedsbrudar och med näsan i en bok

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus

Kommentera

