Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013

Tisdagens tema inne hos bloggen The Broke and The Bookish är Top Ten New-To-Me Authors I Read In 2013. Jag har läst en hel del nya författare det här året och det här är min lista som är uppställd utan inbördes ordning.

1. S.J. Bolton. Jag har läst både Nu ser du mig och Livrädd i år och jag supergillade båda!

2. Anna-Karin Palm. Jag upptäckte författaren tack vare Tant Augustas tekopp och läste Målarens döttrar i Tre på Tre utmaningen. Anna-Karin Palm är en författare som jag definitivt kommer att läsa fler böcker av.

3. Göran Rosenberg. I januari läste jag Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz och jag blev väldigt tagen av den.

4. Alice Munro. I somras läste jag flera noveller i samlingen För mycket lycka. Munro är en otroligt bra berättare och det är en författare som jag kommer att läsa mer av.

5. Lyndsay Faye. Jag läste New Yorks gudar i somras och jag tyckte om blandningen av historisk roman och deckare och ser fram mot att läsa den andra boken (Tiga är guld) som kommer i mars nästa år.

6.Fredrik BackmanEn man som heter Ove – behöver kanske inte säga så mycket mer. 😉

7. Khaled Hosseini. Det tog lång tid innan jag kom till skott, men i år läste jag Flyga drake och vilken bok!

8. Becky Masterman. Förra månaden läste jag författarens debutbok Rage Against The Dying och jag tyckte att den var väldigt bra och spännande.

9. Mo Yan. Jag har läst Vitlöksballaderna i Jorden runt utmaningen och jag kan bara säga; läs den om du inte har gjort det!

10. Ankomsten av Shaun Tan ”läste” jag i förrgår (det är en bildberättelse utan ord) och jag tyckte att den var otroligt vacker. 

10 thoughts on “Top Ten Tuesday: Bästa nya författarna som jag har läst 2013

Kommentera

