Ankomsten – Jorden runt läsning december

Ankomsten (inbunden)Shaun Tan är en australisk författare och illustratör. Han har publicerat ett tjugotal böcker däribland Borttappad, Det röda trädet, Berättelser från yttre förorten och Ankomsten. 2011 fick Shaun Tan ALMA-priset som är världens största barn- och ungdomspris och instiftat till Astrid Lindgrens minne.

I Ankomsten lämnar en man sin fru och sitt barn för att söka efter en bättre framtid åt dem. Han reser över havet och anländer till en stad där det förutom dess befolkning finns ovanliga djur, fantasiföremål och ett språk och tecken som mannen inte förstår sig på. Mannen söker jobb och bostad och får hjälp av främlingar som bär på egna livsöden som flykt från krig och övergrepp.

Tidigare har jag bläddrat som hastigast i ett par av Shaun Tans böcker, och en av de böcker som jag har velat läsa är Ankomsten. Och tack vare Jorden runt bokresan inne hos Lyrans Noblesser blev det av nu. När jag började ”läsa” Ankomsten som är en bildberättelse utan text så var jag både förväntansfull och lite brydd. Skulle jag kunna läsa och tillgodogöra mig bilderna? Detta eftersom jag inte har läst så många bilderböcker utan text. Men jag tyckte att det var oerhört stimulerande att läsa den. Bildsekvenserna förmedlar starkt de olika berättelserna, livsödena och utsattheten men också hopp och värme. Det finns rikligt med detaljer och symboler att fundera kring samtidigt som det är suggestivt och vackert. När jag läste Ankomsten tänkte jag på människor som är tvungna att lämna sitt hem och resa till ett främmande land med allt vad det kan innebära. Ankomsten är en gripande och fantastisk bildberättelse som känns väldigt aktuell och kan läsas av alla. Rekommenderas varmt.

Boken finns på Adlibris och Bokus

4 thoughts on “Ankomsten – Jorden runt läsning december

Kommentera

