Böcker på engelska 2013 – sammanfattning

I februari utmanade jag mig själv till att läsa eller lyssna på minst 5 böcker på engelska för att försöka råda bot på att jag numera läser nästan enbart på svenska. Och så här blev resultatet:

1. Jacqueline Winspear : Messenger of Truth

2. Julian Barnes : The Sense of an Ending

3. Jacqueline Winspear: An Incomplete Revenge

4. Linwood Barclay : The Accident

5. Becky Masterman : Rage Against the Dying

6. Mark Billingham : In the Dark

Att ha läst 6 böcker på engelska under året låter kanske inte så mycket, men med tanke på att jag tidigare har läst en bok vartannat, i bästa fall, så är jag väldigt nöjd med resultatet. Jag lyssnade på böckerna och att lyssna på ett annat språk är ibland nästan en utmaning i sig.

Den enda författare som jag hade läst något av tidigare är Jacqueline Winspear som också ingick i Författarfemman. Julian Barnes, Linwood Barclay och Mark Billingham ingick i Bokfemman.  Mark Billinghams bok var lite av en besvikelse. Linwood Barclays bok var ok. Den bästa boken och en ny bekantskap var författaren Becky Masterman som jag gärna vill läsa mer av.

Det här var en bra utmaning som fick igång mitt läsande på engelska och jag kommer nog att fortsätta med den under nästa år.

4 thoughts on “Böcker på engelska 2013 – sammanfattning

  1. Mitt mål för nästa år är det motsatta, att läsa fler böcker på svenska. Har insett att jag nästan bara läser på engelska, med ett och annat undantag förstås, men det ska det bli ändring på. Tänkte mig en omläsning av Palm under nästa år och beställde just precis idag Steglitsan på svenska (känns lite konstigt att inte läsa på engelska när engelska är originalspråk) för jag känner att jag behöver lite språklig inspiration på mitt älskade modersmål också.

    • Vad intressant att ditt mål är det motsatta. Åh omläsning av Palm låter jättekul. Jag ska försöka läsa Faunen i början av det nya året. Steglitsan packade jag upp på jobbet igår och den verkar intressant. Blir kul att höra vad du tycker om den sen. 🙂

Kommentera

