En smakebit på søndag: Odödlig

Efter en hektisk vecka då jag bland annat har börjat mer eller mindre nytt jobb så är jag äntligen ledig idag och laddar för en ny arbetsvecka. Som vanligt på söndagar så delar vi med oss av smakbitar ur de böcker som vi läser, allt i regi av Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det är ett trevligt sätt att möta andra bloggare på och ta del av varandras läsning.

Jag har inte läst ut förra söndagens smakbit, Nyckeln, så jag bjuder på ett stycke ur boken som jag kommer att lyssna på härnäst; Odödlig av S. J. Bolton som är den tredje boken om Lacey Flint. Jag har läst de två första Nu ser du mig och Livrädd som jag har recenserat här på bloggen. Jag måste erkänna att böckerna är beroendeframkallande, men det finns ju värre och sämre saker (läs böcker) att vara beroende av, så jag tar och hoppar över olika avvänjningsmetoder. 😉 Eftersom jag inte har börjat lyssna på Odödlig ännu så är stycket från de första raderna i boken (prologen).

”Det sägs att det är som att skära i smör, när man skär i ungt kött.”

För en sekund satt terapeuten tyst. ”Och är det så?” frågade hon.

”Nej, det är bara skitsnack.”

”Nå, hur är det då?”

”Första biten är lätt. När huden spricker upp, när det första blodet väller fram. Så länge kniven är vass så går det hur lätt som helst. Men efter det där första snittet får man jobba ganska hårt.”

”Jag kan tänka mig det.”

”För det första kämpar kroppen emot. Från det ögonblick man skär försöker den läka sig själv. Blodet börjar koagulera, artären eller venen, eller vad det nu är som du har öppnat, försöker sluta sig och huden alstrar det där äckliga, gula ämnet som så småningom bildar en sårskorpa. Det är faktiskt inte så lätt att fortsätta efter det där första snittet.”

Ha en fin söndag!

24 thoughts on “En smakebit på søndag: Odödlig

  1. Har en annen bok av denne forfatteren som jeg gleder meg til å lese som heter Livredd.
    Takk for smakebit og ha en fin søndag:)

Kommentera

