En smakebit på søndag: Livbåten

Som vanligt på söndagar så delar vi med oss av smakbitar ur de böcker som vi läser, allt i regi av Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det är ett trevligt sätt att möta andra bloggare på och ta del av varandras läsning.

Igår läste jag ut förra söndagens smakbit Odödlig av Bolton. Dagens smakbit kommer från en bok som jag har hört mycket gott om och sett fram mot att läsa: Livbåten av Charlotte Rogan. Författaren ingår i min Boktolva. Efter att ha lyssnat på början av boken så måste jag säga att jag är fast. Det känns som att jag kommer att få svårt att lägga ifrån mig den här boken. Min smakbit kommer från del 1, med reservation för eventuella skrivfel då jag inte har tillgång till texten.   Livbåten

Eftersom vår livbåt hade varit en av de sista att firas ner var vattnet framför oss blockerat. Jag såg två båtar kollidera när dom försökte undvika drivande bråte och en sansad del av mitt sinne lyckades begripa att mr Hardy siktade mot en tom vattenyta bortom de andra …

”Ta i med hela kroppen!” ropade han. ”Visa vad ni kan!” och roddarna tog i ännu mer.

Samtidigt hördes en serie explosioner bakom oss. Ropen och skriken från dom som fortfarande var ombord på Empress Alexandra eller dom som fanns i vattnet intill lät så som jag föreställde mig att helvetet låter om det finns.

Ha en fin söndag!

22 thoughts on “En smakebit på søndag: Livbåten

    • Ja det råder ingen större brist på böcker precis.Tycker att listan blir bara längre och längre för varje dag som går över böcker som jag vill läsa. Alla lär nog inte bli läst men en hel del i alla fall 🙂

Kommentera

