Den tomma stolen av J. K. Rowling

Den tomma stolen (inbunden)

Baksidestexten
När Barry Fairbrother oväntat avlider, knappt fyrtio år gammal, försätter dödsfallet den engelska staden Pagford i chock. Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan verkar staden vara en idyll – men bakom den rara fasaden döljer sig ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever … Pagford ruvar sannerligen på mörka hemligheter. Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den värsta strid byn någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden?

Min kommentar

Jag har bara läst den första Harry Potter boken och blev inte så väldigt fascinerad av den men jag var nyfiken på Den tomma stolen. Det är ett väldigt stort persongalleri i den. Jag fängslades mest av berättelsen om Krystal, läkaren Parminder och hennes dotter Sokwinder men i det stora hela var det för mycket karaktärer för min smak . Det förekommer en hel del skvaller och strider mellan olika personer i boken och jag tyckte att det blev för mycket av den varan. Jag tycker om att läsa böcker som utspelas i engelska miljöer men på något sätt så föll miljön i bakgrunden när jag läste Rowlings bok. Jag lyssnade på Den tomma stolen och Tomas Bolme är inte någon favorituppläsare men frånsett att uppläsningen ibland var lite larvig så tyckte jag att den var ok.

Andra som har skrivit om boken är bland annat Bakbokmat, KulturbloggenSagan om sagorna

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus

2 thoughts on “Den tomma stolen av J. K. Rowling

Kommentera

