En smakebit på søndag: Portobello

Så är det äntligen söndag och extra skönt är det att jag är ledig även imorgon! Som vanligt på söndagar delar vi med oss av smakbitar ur böcker som vi läser. Fler smakbitbar hittar du inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. 

Jag håller fortfarande på med förra söndagens smakbit, Tusenskönor, men hoppas bli klar med den idag. Därför bjuder jag på en smakbit från den bok som jag tänker lyssna på härnäst: Portobello av Ruth Rendell. Författaren ingår i i min Författarfemma. Det känns som att det här kan vara en lite annorlunda bok mot det jag har läst av författaren tidigare. Man kan läsa mer om boken här. Smakbiten som jag bjuder på är från de första raderna. 

It is called the Portobello Road because a very long time ago a sea captain called Robert Jenkins stood in front of a committee in House of Commons and held up his amputated ear. Spanish coast guards, he said, had boarded his ship in the Caribbean, cut of his ear, pillaged the vessel, than set it adrift.

Spanish coast guards, he said, had boarded his ship in the Caribbean, cut off his ear, pillaged the vessel, then set it adrift. – See more at: http://books.simonandschuster.com/Portobello/Ruth-Rendell/9781439150405/excerpt#sthash.w9R8CV2z.dpuf
and held up his amputated ear.

Ha en fin söndag!

18 thoughts on “En smakebit på søndag: Portobello

  1. Jeg tror jeg har lest noen bøker av Ruth Rendell, men jeg kan ikke komme på hvilke det er. Denne virket ukjent, så den er nok ikke en av dem 🙂 På Portobello Road har jeg imidlertid vært flere ganger 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    • Sådär är det lite för mig också. 🙂 Jag har läst flera böcker av Rendell
      och en del av dem läste jag för ganska länge sen och då skrev jag inte upp vilka jag läst….Ja Portobello Road har jag också varit på några gånger, blir kul att läsa om platsen. 🙂

  2. Det er alt for mange krimforfattere jeg enda ikke har lest noe av, Ruth Rendell er en av dem. Har da hørt om damen, og det virker som hun skriver godt. Har da ikke hørt om boken du nevner. Takk for smakebiten og ha en fin søndag!:)

    • Jag hade inte heller hört talas om boken innan jag hittade den på jobbet. 🙂 Rendell har ju skrivit en hel del sen hon började för några decennier sen. Jag har gillat de böcker jag läst av henne och hoppas att även denna är bra. 🙂

  3. Virker ikke som om denne er oversatt til norsk. Har ingen av henne i bokhylla, men mener jeg har lest bøker av henne. Har ihvertfall sett TV-serier basert på hennes bøker. Takk for smakebiten.

Kommentera

