Bokbloggsjerka 14 – 17 februari, mer lästid

jerka11Fredag, Alla hjärtans dag och ledig dag! Ett fredagsnöje är jerkan. Så här lyder Annikas fråga denna gång:

Skriv om för- och nackdelarna med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Jag kan inte direkt säga att jag känner mig som någon ”slav” under böckerna, men visst, jag är bokberoende.;) En nackdel är att jag inte alltid hinner läsa så mycket som jag skulle vilja. Eftersom jag jobbar med böcker så hittar jag ständigt böcker och ibland blir det lite övermäktigt med julafton varje dag, men jag inser förstås att jag inte kan hinna läsa allt. Fördelarna med att jobba på bibliotek är många och en är att läsandet inte kostar mig något och bokkassarna som jag släpar på borde väl ge mig lite muskler.

Fördelarna med att vara bokberoende överväger. Man upptäcker nya världar, utvecklar språket och att krypa ihop med en bok efter en hektisk dag på jobbet är bland det bästa som finns. Jag älskar verkligen mitt jobb och är social men jag har stort behov av egen tid. Sen tycker jag att bokbloggandet har tagit mitt läsande till nya dimensioner, inte minst tack vare alla trevliga (bok)bloggare.

Jag läser så fort jag får en stund över och det kan gälla allt från när jag äter till när jag fixar hemma. Ljudböcker är en himla fin uppfinning och jag har alltid en med mig när jag pendlar/till från jobbet. Och jag har börjat kolla mindre på teve, läser istället.

26 thoughts on “Bokbloggsjerka 14 – 17 februari, mer lästid

    • Skogsvaktare och bibliotekarie, inga dåliga drömyrken….Jag har jobbat med annat, men att jobba med böcker har nog alltid varit ett drömyrke och jag ångrar inte för en sekund att jag sadlade om till bibliotekarie…. 😉

    • Ibland kan det bli lite mycket, men i det stora hela så finns det inget roligare än att jobba med böcker tycker jag. Jag har jobbat inom andra branscher och ångrar inte för en sekund att jag sadlade om och blev bibliotekarie….

  1. Böcker öppnar verkligen helt nya världar! Och för mig är det resor som ger mig lästiden. Ljudböcker funkar inte för mig, jag minns inte sånt jag hör så jag tappar bort mig i handlingen hela tiden…

  2. Vad roligt att du också gillar ljudböcker. Jag både läser och lyssnar, det ena tar inte ut det andra. tvärtom, Kalkylen är att jag får i mig dubbelt så många böcker, eftersom jag kan lyssna när det är omöjligt att läsa. Berätta gärna om bra och dåliga läsboksupplevelser. Ljudböcker är ju tvådimensionella, både författaren och uppläsaren påverkar omdömet.

    • Vad kul att höra att du också lyssnar och läser. Jag håller verkligen med dig om det du skriver. Jag har flera favoriter när det gäller uppläsare och sen finns det också några som jag är mindre förtjust i och det har också hänt att jag slutat lyssna på ljudboken för att jag haft svårt för uppläsaren. I allmänhet så är jag inte så väldigt förtjust i författaruppläsningar, men det finns säkert undantag. Några av mina favoriter bland uppläsarna är Stefan Sauk, Björn Granath, Johan Rabaeus, Anna Maria Käll för att nämna några. Vore kul att höra lite om dina ljudboksupplevelser.

  3. Jag har precis samma erfarenhet som du. Väldigt få författare klarar att fånga upp lyssnarintresset. Undantag: Rose Lagercrantz. Hon har skrivit både för vuxna och barn. Jag älskar alla! Prova hennes Om man ännu finns om släkten som till stora delar försvann i förintelselägren, eller ”gick i gasen” som hennes överlevande mamma uttryckte det.

    Jag har också lagt av en del böcker bara för att jag inte orkar med uppläsaren. Men jag har fantastiska ljudupplevelser också. Här kommer ett axplock, svenska blandat med engelska, eftersom jag ser att du lyssnar på båda:

    The Help (Niceville på svenska) av Kathryn Stockett. Minns inte uppläsarna, men verkligen bra berättesle och uppläsning.

    Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall & Per E Samuelson. Uppläsare är Björn Granath som även är en av mina favoriter.

    Svinalängorna av Alakoski. Minns inte uppläsaren, men hon läser fantastiskt på finlandssvenska.

    Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecca Skloot. Lite trött på Katarina Everlöf, men boken är oerhört intressant.

    Ninas resa av Lena Einhorn. Fascinerande och gripande om Nina Einhorns flykt under nazisterna i Warszawa.Eftersom det är en slags biografi funkar Lena Einhorn här.

    Helge Skoog är en annan av mina favoriter, prova Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg.

    Jag har lånat Puh-böckerna på engelska på biblioteket (ungdomsavdelningen). Ljuvligt att höra Stephen Fry och Judi Dench m fl.

    Har också njutit alla Harry Potter med Stephen Fry i öronen.

    • Kul att få så många intressanta tips. Har läst/lyssnat på några av böckerna som du nämner, men flera som jag inte har läst/lyssnat på. Ska prova Rosa Lagercrantz och Stephen Fry vill jag gärna lyssna på. Låter jätte härligt med Nalle Puh, det ska jag absolut prova.

      Niceville är en favoritbok, lyssnade på den. Jag gillar också Helge Skoog. Skrattade gott åt Kaffe med rån och Kalle i chokladfabriken av Roald Dahl.

      Den odödliga låter intressant. Var ett tag sen jag lyssnade på Katarina Ewerlöf, ett tag blev det lite mycket av henne. Ninas resa har jag funderat på att läsa eller lyssna på. Verkligen kul att få så många intressanta tips, tack!

  4. Jätteroligt med en till som älskar ljudböcker (OCH vanliga böcker). Jag kan prata mig hes om fördelarna med ljudböcker. Blir så trött på folk som tror att det bara är personer med lässvårigheter som kan ha utbyte av en ljudbok. Tänk så många fantastiska lyssnarupplevelser jag har fått, en skicklig uppläsare som läser bara för mig (just i den stunden). Kan det bli bättre? Fortsätt sprida ljudet! 😉

    • Jag tycker också att det är härligt med en till som gillar ljudböcker och vanliga böcker förstås. Håller med dig helt och fullt. Har haft så många oförglömliga lyssnarupplevelser, svårslaget. Vi får fortsätta sprida ljudet och se till så att fler upptäcker denna guldgruva! 🙂

Kommentera

