Tusenskönor av Kristina Ohlsson

Tusenskönor (pocket)Baksidestexten

Ett äldre prästpar hittas skjutna i sin lägenhet vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv. Ett avskedsbrev förklarar att han inte kunde fortsätta leva efter att hans dotter begått självmord. Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel. Och att han tiger om deras uppgörelse. I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon monterar ner hennes liv, bit för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som försöker ödelägga hennes tillvaro.

Min kommentar

Jag har lyssnat på Tusenskönor som är den andra boken om Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp, men den första av författaren som jag har läst. I ärlighetens namn så började jag på en av Kristina Ohlssons böcker för något år sen (minns inte vilken) men jag läste bara några sidor och sen blev den liggandes. Jag minns inte riktigt vad det var som gjorde att jag knappt började på den, men jag är ganska säker på att det enbart handlade om att jag inte var på g för att läsa den. Jag har hört mycket gott om Kristina Ohlsson och jag har länge varit nyfiken på hennes böcker.

Vad tyckte jag då om Tusenskönor? Jag tyckte att utredningsgruppens karaktärer Fredrika, Alex och Peder kändes trovärdigt tecknade med olika sidor som den macho Peder som också har andra, ljusare, sidor. Det var intressant att lära känna och följa de olika karaktärerna, men jag tror att jag hade vunnit en del om jag hade börjat med den första boken. Jag tyckte att intrigen var intressant och de olika trådarna om svek, hämnd och flyktingar föll efter hand på plats. Jag hade ganska höga förväntningar på Tusenskönor och när jag hade läst ut den kändes det som att jag hade förväntat mig mer, utan att kunna sätta finger på vad.

Jag tyckte att Tusenskönor var intressant, inte jättespännande, men läsvärd. Och jag kommer nog att läsa fler böcker av Kristina Ohlsson så småningom.

Mirja Turestedt läser Tusenskönor och jag tyckte att det var en helt ok inläsning.

Tusenskönor får betyget 3.

Andra som har skrivit om boken är bland annat Bokbrus, Boktok73, Books on my mindLottens Bokblogg, Med nästan i en bokNilmas Bokhylla

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus

2 thoughts on “Tusenskönor av Kristina Ohlsson

  1. Jag tycker väldigt bra om Kristina Ohlsson faktiskt, hennes karaktärer är dessutom lätta att komma tillbaka till även efter en lång tids frånvaro. Man minns liksom 🙂

Kommentera

