En smakebit på søndag: Svarthuset

Det är söndag, halvsoligt och så det underbara ljuset! Som vanligt delar vi med oss av smakbitar ur boken som man läser. Info och fler smakbitar hittar du inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. 

Jag lyssnar fortfarande på förra söndagens smakbit Onda flickor, men jag började också på en ny bok igår kväll:  Svarthuset av Peter May som är den första delen i en Isle of Lewis- triologi om Edinburgh-polisen Fin Macleod. Författaren har fått 2013 års Barry Award pris för Årets bästa kriminalroman. Jag har läst om den på olika bloggar och flera av ”mina” låntagare har sagt att jag måste läsa den. Så jag är förstås väldigt nyfiken på den, särskilt som det är den första boken som jag läser av Peter May. Och efter att ha läst ett par kapitel känns det som att det här kan bli en bra läsupplevelse. Mer information om boken finns här. Smakbiten som jag bjuder på är från början av boken.Svarthuset

Fin tyckte att han såg ut att vara i sextioårsåldern; han hade ett fårat, dystert ansikte och mörka, uttryckslösa ögon. Det silvergrå håret var långt och flottigt och gick nedanför öronen. Han sa ingenting. Han bara stod där och såg på Fin medan skrivbordslampan kastade djupa skuggor i det skarpskurna ansiktet. Vad i herrans namn gjorde han där? Fin kände hur allt håret i nacken och på armarna reste sig och hur skräcken drogs över honom som en handske och höll honom i sitt grepp. (s. 12-13)

Ha en fin söndag!

28 thoughts on “En smakebit på søndag: Svarthuset

Kommentera

