En smakebit på søndag: Tiggarflickan

Veckorna rullar på och det är söndag igen. Som vanligt delar vi med oss av smakbitar ur boken som man läser. Info och fler smakbitar hittar du inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. 

Dagens smakbit är från Tiggarflickan av Alice Munro som jag började lyssna på i veckan. Tiggarflickan består av tio sammanhängande noveller som kretsar kring Rose och de sträcker sig över fyrtio år. Jag har läst andra noveller av författaren och är väldigt förtjust i hennes sätt att skriva och språket. Jag har lyssnat på de fem första novellerna och några har jag lyssnat på ett par gånger för att de är så fantastiska, har så många olika nyanser, saker att upptäcka. Uppläsningen av Anna Maria Käll är dessutom av väldigt hög klass och ja det är en ren njutning att läsa/lyssna.  Smakbiten som jag bjuder på är de första raderna i den första novellen, Kungligt stryk.

Kungligt stryk. Det var vad Flo utlovade. Du ska få ett rejält kok kungligt stryk. Ordet kungligt vältrade sig på Flos tunga, fick utsmyckningar. Rose hade ett behov att föreställa sig saker, att driva det absurda till sin spets, som var starkare än behovet att undvika tråkigheter, och istället för att ta hotet på allvar försjönk hon i funderingar: hur går kungligt stryk till egentligen? Hon tänkte sig en trädkantad bred gata, en finklädd, särskilt inbjuden åskådarskara, några vita hästar och svarta slavar. Någon föll på knä, och blodet vecklade ut sig som röda fanor. En både grym och ståtlig tilldragelse. I verkligheten gick det inte på långt när så värdigt till …

Ha en fin söndag!

26 thoughts on “En smakebit på søndag: Tiggarflickan

  1. Jeg har lest en novellesamling av Alice Munro, men jeg kunne tenke meg å lese mer. Hun skriver veldig bra. Ha en riktig så fin dag!

    • Ja det kan det nog och Tiggarflickan är lite annorlunda i och med att novellerna kretsar kring en och samma person. På ett sätt tycker jag att det är lite som en sammanhängande berättelse samtidigt som man kan läsa novellerna fristående. 🙂

  2. Jag läste hennes Nära hem för nån dryg månad sen och blev både förtjust och samtidigt inte… Vissa noveller fångade mig medan andra bara var tråkiga. Bra med noveller dock om man inte gillar dem, då de snart är över 😉

    • Ja visst är det en stor fördel med att läsa noveller, att det oftast inte rör sig om flera hundra sidor text, särskilt de gånger man inte fastnar för dem… 😉

    • Jag har också läst noveller i För mycket lycka, men jag ska återvända till den vid tillfälle, för jag har några kvar att läsa, vilket jag ser fram mot. 🙂

Kommentera

