Long Lost av Harlan Coben

Long Lost (Försvunnen) är den nionde boken om sportagenten Myron Bolitar. Jag har läst andra fristående böcker av Harlan Coben men det här är den första i Myron Bolitar serien som jag har läst/lyssnat på.

Handling

Det är sju år sedan  Myron Bolitars korta kärleksaffär med nyhetsreportern Terese Collins hastigt tog slut. De har inte haft någon kontakt sedan dess och Myron blir därför väldigt förvånad när hon ringer och ber honom komma till Paris. Med viss tveksamhet så åker Myron till Paris efter att ha fått veta att Tereses fd man som är journalist är försvunnen.

Min kommentar

Att jag läste bok nummer nio i serien först kan ju verka lite konstigt. Men det blev så lite av en slump. Jag var ute efter en ljudbok på engelska och hittade Long Lost i hyllan på jobbet. Först var jag lite orolig att det skulle märkas att jag inte har läst de tidigare böckerna i serien, och det var en del detaljer som jag fick fundera kring lite extra, men i det det stora hela så påverkade det inte min läsning i någon större omfattning. Sen är det en annan sak att jag gillar att läsa serier i ordning om det går.

Jag gillade karaktären Myron Bolitar, jargongen, humorn och intrigen är tillskruvad men intressant och spännande. Visst det är lite grabbigt men jag hade överseende med det. Det är stamcellsforskning, surrogatmödrar, fanatism, terrorism och mord i en salig blandning. Jag gillade det höga tempot i boken. Det är många trådar men dom binds samman och upplösningen var spännande. Kanske inte någon bok som stannar i mitt minne men det är bra underhållning för stunden.

Det var första gången som jag lyssnade på skådisen Steven Webers uppläsning. Ibland kan det ta lite tid innan jag vänjer mig vid en ny uppläsare och så på engelska, men av någon anledning så var det väldigt lätt vilket kan ha berott på boken, uppläsningen och att jag var in i ett läsflow och läste flera böcker på engelska samtidigt. Hur som helst så var uppläsningen av Steven Weber mycket bra. Han läser engagerat, dramatiserar på ett bra sätt och inläsningen bidrog definitivt till läsupplevelsen, den förhöjde och gjorde boken bättre. Om det är möjligt så vill jag gärna lyssna på fler ljudböcker med Steven Weber som uppläsare.

Betyget för Long Lost blir 3+ och uppläsningen 4+.

Alkb, Bokbloggen och Bokbrus har bloggat om Försvunnen.

Long Lost finns på Adlibris och Bokus där även den översatta boken finns.

Kommentera

