Top Ten Tuesday: Populära författare som jag inte har läst något av ännu

Tisdag innebär Top Ten Tuesday inne hos bloggen The Broke and The Bookish. Denna veckas tema Top Ten Popular Authors I´ve Never Read. Här följer några författare som jag inte har läst, men som jag vill läsa och utan inbördes ordning. 

1. Martin Zusak: Boktjuven

2. Lena Andersson: Egenmäktigt förfarande

3. S.J. Watson: Innan jag somnar

4.Bea Uusma: Expeditionen. Min kärlekshistoria

5. Rachel Joyce: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd 

6. Pierre Szalowski: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten 

7. Gabriella Håkansson: Aldermanns arvinge

8. Lena Sundström: Spår

9. Elly Griffiths. Vill läsa någon bok i serien om Ruth Galloway.

10. Fred Vargas. Någon av böckerna om kommissarie Adamsberg.

Ja det var några bland alla författare som jag vill läsa. Får säkert tips på ytterligare författare när jag kollar runt.;)

12 thoughts on “Top Ten Tuesday: Populära författare som jag inte har läst något av ännu

  1. Att läsa Elly Griffiths är lite som att komma hem 🙂 Både Rachel Joyce och Fred Vargas har jag olästa här, vi får väl se när jag kommer till dem.

  2. Hej!

    Härligt att även lista böcker som man inte läst. Ibland kan man nästan känna sig lite skamsen för att man inte hunnit läsa den och den boken. ”Du som läser så mycket”, heter det. Ja, just därför, svarar jag lätt trött på denna ständiga förvåning.

    Hur som, här kommer lite input från mig om böckerna på din lista.

    1. Martin Zusak: Boktjuven – den här gillar alla och jag SKA lyssna på den. Ligger på lut. På engelska. Tyvärr hann jag se filmen före, men det kanske inte gör något. Någon som både sett och läst?

    2. Lena Andersson: Egenmäktigt förfarande Gillade jättemycket. Det betyder inte att jag sympatiserar med personerna, men jag gillade storyn och språket. Lättläst, trots att Lena Andersson aldrig slarvar med språket. Orden är precisa, hon skriver aldrig jättekul eller supertrött.

    3. S.J. Watson: Innan jag somnar Inte läst, men vill

    4.Bea Uusma: Expeditionen. Min kärlekshistoria Mycket bra bok. Så bra att jag jag köpte finupplagan (i kaffebordsformat med bilder) på rean efter att ha lånat och läst den mindre utgåvan i höstas. Läs!

    5. Rachel Joyce: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd En av mina absoluta favoriter förra året Alla som jag gett den till har älskat boken. Jag lyssnade på Jim Broadbents uppläsning. Varför så bra+ För att berättelsen är oförutsägbar och för att personerna utvecklas under bokens gång. De r inte desamma i slutet som i början. Varmt och medmänskligt. LÄS! Eller LYSSNA!

    6. Pierre Szalowski: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten TROR jag vill läsa den.

    7. Gabriella Håkansson: Aldermanns arvinge Hm, väldigt tjock. Håller den för alla sidorna?

    8. Lena Sundström: Spår Vill läsa.

    9. Elly Griffiths. Vill läsa någon bok i serien om Ruth Galloway. Känner inte till, tack för tips, ska kolla upp.

    10. Fred Vargas. Någon av böckerna om kommissarie Adamsberg. Ja, de lär vara bra, så det kanske blir en sån också.

    Tack för ordet!

    • Hej!

      Kul att få lite input på böckerna på min lista! Jag hade tänkt läsa Boktjuven men nu blev jag väldigt sugen på att lyssna på den på engelska. Vet inte varför jag inte tänkt på det. Tack för tipset! Så du har sett filmen, var den bra?
      Lena Anderssons bok ska jag läsa eller lyssna på så småningom. Har sett att det blivit en diskussion om den och jag är nyfiken på den. Kul att höra att du gillade Joyce bok så mycket. Den ska jag nog också lyssna på. Spår kommer jag också att lyssna på, ljudboken står i hyllan. Håkanssos bok är jag inte så jätte sugen på att läsa just nu, men jag får se hur det blir. Och Fiskar ändrar riktning är jag halvsugen
      på.
      Sen jag gjorde listan har jag läst den första boken om Ruth Galloway, Flickan under jorden. Rekommenderas!

      Väldigt kul med inputen! 🙂

  3. Hej!

    Det här slår mig när jag läser din kommentar: hur man omvärderar sin läsning och icke-läsning. Ständigt! Det gillar jag. Bokvärlden är sannerligen föränderlig. Man lyssnar på olika tips, rekommendationer som avrådan, man nosar på böcker, börjar läsa lite, man hittar nya som hamnar högre upp i läshögen alt vill läsa-högen. På finspråk heter det öppet dokument, och det är just så jag känner med min läslust. Tack för att du genom din kommentar ringade in just det.

    Och roligt att höra din input på min input 😉

    Filmen Boktjuven. Eftersom jag inteläst boken tyckte jag att den höll. Liiite väl kulissartad här och var, d v s lite väl svart och vitt, onda mot goda. Inget nytt som vi inte sett förut, men ja, jag gillade den.

    Vad tror du om att se Saving Mrs Banks? Om Mary Poppins skapare P L Travers som motsatte sig att Walt Disney skulle göra en film om hennes älskade barnflicka. Emma Thompson är fantastisk. Tom Hanks är också bra. Historien är lite sockersötad, så tillvida att Disney inte var riktigt så godhjärtad och att P L Travers tydligen inte alls föll till föga som i filmen. Bakåtblickandet på hennes barndom drar ner tempot lite. Men ändå. Jag gillade filmen!

    Ruth Galloway hamnar nu för första gången på min läslista. Tack!

    Ursäkta lång kommentar. Varav hjärtat är fullt …

    • Hej!
      Få se om du får den här kommentaren, om den publiceras…. Din kommentar hamnade i spam och jag ser inte den på bloggen…

      Ja det är intressant det där med läslust och hur man ständigt omvärderar.

      Jag får de om jag ser filmatiseringen av Boktjuven, läser den först så får jag se om jag vill se filmen eller inte.

      Saving Mrs Banks låter intressant. Bra skådisar. Gör en mental notering om den. Ser inte på så mycket film just nu, det går i perioder. Men det kommer alltid perioder när jag vill se bra filmer.

      Jag tycker att det är himla kul med input och långa!! 🙂

Kommentera

