Top Ten Tuesday – favoritdeckare och spänningsromaner

Tisdag och dags för Top Ten Tuesday inne hos bloggen The Broke and The Bookish. Veckans tema: Top Ten All Time Favorite Books in X Genre (you pick the genre!). Jag har valt mer eller mindre renodlade deckare och spänningsromaner. Listan är utan inbördes ordning.

1. Jag är väldigt förtjust i Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q. Skulle kunna räkna upp dem alla, men en bok som sticker ut lite extra är Journal 64.

2. New Yorks gudar av Lyndsay Faye är en annan favorit. Det är en blandning av deckare och historisk roman om den motvilliga polisen Timothy Wilde.

3. Nu ser du mig av S.J. Bolton är en av de mest spännande böcker jag har läst.  

4. Rage Against the Dying är Becky Mastermans debutbok och jag hoppas att hon skriver fler spännande böcker.

5. Mörkrets flod om John Madden av författaren Rennie Airth är en favorit.

6. Poeten av Michael Connelly.

7. Nattfåk av Johan Theorin.

8. Händelser vid  Green Oaks galleria av Catherine O´Flynn.

9. Matthandlare Olssons död av Karin Wahlberg är en av författarens bästa böcker. Jag hoppas att Wahlberg återvänder till deckargenren och skriver fler böcker om kriminalkommissarie Claes Claesson och hans hustru, läkaren Veronika Lundborg.

10. En lisa för ögat av Ruth Rendell.

Det känns som att jag har missat en hel del bra böcker och författare. Jo Nesbö och Elizabeth George är ett par exempel på författare som platsar på listan men jag kunde inte välja bok och av den anledningen kom de inte med.;)

2 thoughts on “Top Ten Tuesday – favoritdeckare och spänningsromaner

  1. Jag har ju precis börjat läsa Adler-Olsens serie, har bara läst den första än, men gillade 🙂 Nattfåk har du rätt i, den var väldigt bra den.

    • Härligt att du har så många bra böcker kvar av Adler-Olsen att läsa. 🙂 jag hoppas att det inte dröjer så länge innan det kommer en ny bok i serien.

Kommentera

