Onda flickor av Alex Marwood

Onda flickor Jag har lyssnat på Onda flickor som är Alex Marwoods (pseudonym för Serena Mackesy, brittisk journalist och författare) debut inom kriminalgenren.

Handling

Sommaren 1986 dömdes två unga flickor, Jade och Anabel, för mord på en fyraårig flicka. Jade och Anabel släpps senare men får inte ha någon kontakt med varandra. Tjugofem år senare har de blivit vuxna, fått nya identiteter och nya liv. När den lilla hamnstaden Whitmouth drabbas av en rad attacker och mord träffas Kirsty och Amber som de då heter för första gången igen. Journalisten Kirsty har skickats till staden för att rapportera om det som sker i Whitmouth och hon stöter på Amber som bor där.

Min kommentar

Jag tyckte att det var intressant och spännande med de olika trådarna i boken (mordet 1986, morden i Whitmouth, karaktären Martin som dyker upp på arenan, vem är han? och Kirsty och Ambers liv och familjer). Som läsare hålls man på sträckbänken i växlingen mellan de olika trådarna, nutid och dåtid, innan saker och ting avslöjas till fullo.

Barn som mördar barn, det väcker tankar och känslor, och en fråga som infinner sig när man läser Marwoods bok är om barn kan vara onda. Jag måste erkänna att jag var lite orolig över att det skulle vara för mycket otäcka scener och det finns en del obehagliga sådana, blod och våld, men i mindre grad än förväntat. Och det tror jag till stor del beror på att det inte är brotten som är huvudsaken utan snarare hur de inverkar på människorna, samhället och omgivningen.

Det finns flera spännande trådar; vad som hände sommaren 1986 och så vem som dödar i nutid och en tredje spännande tråd är den som kretsar kring de båda kvinnorna som inte har setts på tjugofem år och turbulensen kring att åter träffas och vad det innebär för deras liv och familjer. Det finns också en kritik mot medias roll, nyhetsbevakningen och vinklingen av verkligheten.

Jag tyckte att Okända flickor var lite lång, utdragen på sina ställen och Monika Wilkens uppläsning hade en del svagheter. Men det är en intressant och tankeväckande bok om ondska, skuld och ansvar och den får betyget 4-.

Andra som har bloggat om boken är bland annat AlkbBokraden, Kristinas bokbloggKulturbloggenLottens Bokblogg, Romeoandjuliet, Zellys Bokblogg

Boken finns på Adlibris och Bokus

8 thoughts on “Onda flickor av Alex Marwood

    • Nej jag håller med, inte kul om man får veta för mycket. Jag tyckte att den var intressant och tankeväckande. Hoppas att du gillar den när det är dags. 🙂

Kommentera

