Svarthuset av Peter May

Svarthuset

Huvudkaraktären i Svarthuset, av den skotska författaren Peter May, är kriminalkommissarie Fin Macleod, som är verksam vid Edinburghpolisen. När ett mord begås på ön Isle of Lewis i Yttre Hebriderna skickas Macleod dit för att undersöka om det kan ha koppling till ett mordfall i Edinburgh. Macleod är från Isle of Lewis och han tvingas tillbaka till ön som han inte har besökt på dryga arton år. Kvar på ön finns plågoandarna från skoltiden, några vänner och hans första stora kärlek.

Svarthuset är den första boken i Lewis-trilogin och det är också den första som jag har läst av Peter May. Det här är en bok som jag hade hört mycket gott om och jag hade ganska höga förväntningar på den. Vad tyckte jag då? Jag fastnade för den från första raden. Jag tyckte att den var otäck på vissa ställen och spännande, men mordgåtan var nog inte den största behållningen utan snarare miljöbeskrivningarna, karaktärerna och så tyckte jag om växlingarna mellan nutid och dåtid och särskilt tillbakablickarna till Macleods uppväxt. Och så gillade jag stämningen och språket. Jag hade stor behållning av att läsa Svarthuset som jag sögs in i och inte ville lägga ifrån mig och jag ser fram mot att läsa den andra boken i Lewis-trilogin.

Betyg 4.

Andra som har skrivit om boken är bland annat Bokföring enligt Monika, Kulturbloggen, Lottens Bokblogg, RomeoandjulietUnderbara böcker

Boken finns på Adlibris och Bokus

5 thoughts on “Svarthuset av Peter May

  1. Det tog bara en mening för att få mig fast också 🙂 Det ska bli spännande att läsa andra delen sedan, där kan det väl inte vara så mycket tillbakablickar.

    • Ja det ska verkligen bli intressant att se hur den andra delen är, om man fastnar lika lätt för den. 😉 Det känns ju lite som att det inte kan vara så mycket tillbakablickar där, men man vet ju aldrig…

    • Jag läser mycket krim och försöker skärpa till mig och läsa annat emellanåt. 😀 jag kan varm rekommendera denna, inte minst för dom fantastiska miljöbeskrivningarna. 🙂

  2. Pingback: Julklappstips 2 – Dag 9 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

