Bokbloggsjerka 21 – 24 mars, Teater

jerka11Fredag och i veckans bokbloggsjerka undrar Annika:

Har du sett någon pjäs eller liknande som du av en eller annan anledning tvingades att se men som du absolut inte gillade? Om du vill får du vända på frågan för att istället berätta om en pjäs eller liknande som alla bara MÅSTE se.

Jag gillar att gå på teater och se lite olika föreställningar, musikaler och så vidare och jag har nog mest positiva upplevelser att delge. En av de bästa föreställningar som jag har sett är Arnold som jag såg på åttiotalet på Kulturhuset i Stockholm med en en suverän Krister Henriksson. Jag brukar inte se om pjäser eller musikaler särskilt ofta, men den var så himla bra och berörde mig starkt så jag såg om den två eller om det blev sammanlagt tre gånger. Tror att Arnold har spelats eller om den fortfarande spelas? på Kulturhuset i Stockholm och nu med Rikard Wolff.

Nutida upplevelser som sticker ut är bland annat Den girige med Johan Rabaeus, Limpan med Johannes Brost som jag tror har varit ute på turné och spelas snart igen på Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm. Och så körverket Carmina Burana på Folkoperan där kvinnor i 80 års åldern medverkar. Kvinnornas livsberättelser vävs in i konserten – en annorlunda och fascinerande upplevelse. Carmina Burana har nypremiär i oktober i år, rekommenderas!

Sist men inte minst. Förra sommaren såg jag Matilda The Musical baserad på Roald Dahls bok, på Camebridge Theatre i London. Väldigt bra och sevärd! Funderar lite på vad jag ska se när jag åker till London i sommar, kanske får jag lite tips i jerkan.;)

21 thoughts on “Bokbloggsjerka 21 – 24 mars, Teater

  1. Arnold ska tydligen fortfarande vara bra, min svärmor och svåger var och såg den bara häromveckan.
    Hoppas du hittar något bra att se i ondon. Jag vill cokså åka dit och vara kulturell! (Hoppas på storstandsweekend med musikal när jag fyller 30 nästa år…)

  2. Jag åker till London en sväng i augusti, får se vad man hittar på. Är annars rätt sugen på vad som helst på Teater Brunnsgatan 4 efter att ha läst Martina Montelius Främlingsleguanen. Kanske nästa gång jag är i huvudstaden. 🙂

    • London är så kul, finns ju alltid något att göra! Jag har inte läst Främlinsleguanen, men den verkar intressant. Teater Brunnsgatan 4 är väl värd ett besök nästan oavsett vad man ser! 🙂

  3. Jag är ingen teatermänniska, dels för att utbudet är minimalt där jag bor, dels för att jag prioriterar annat när jag väl är där utbudet finns. De få pjäser jag ändå har sett har varit positiva upplevelser, men tydligen inte tillräckligt positiva för att jag aktivt ska söka upp andra pjäser…

    • Jag är nog lite av en teatermänniska men det går upp och ner hur mycket jag ser. Och utbudet är ju ganska stort där jag bor vilket förstås är en bidragande orsak till att det blir av….

Kommentera

