King och jag

Ni som läser/följer min blogg vet att jag har plockat upp en bok av en av mina ”gamla” favoritförfattare Stephen King. Det var med blandade känslor som jag återvände till King. För det blir inte alltid som man tänkt sig när man återvänder till favoritförfattare. Jag är ganska säker på att både King och jag har förändrats sen jag läste böcker som Pestens tid, Det, Cujo, Jurtjyrkogården. Det var ju inte igår vi sågs och jag inser att det nog krävs lite tålamod från min sida. Inte minst för att ”22/11 1963” är en tegelsten på 794 sidor. Och jag känner att det inte går att skynda på det hela utan det kommer att ta lite tid att hitta in i Kings värld igen.

Har ni återvänt till någon favoritförfattare och hur gick det?

 

 

6 thoughts on “King och jag

  1. När jag gick på gymnasiet läste jag Vredens druvor av John Steinbeck och bara älskade den. Har funderingar på att läsa om den (och har precis köpt den), men tänk om jag ändrat smak… ?

  2. Jag har ju läst både Doctor Sleep och Joyland av King på sistone. Båda ok men långt ifrån den King jag minns. Har tänkt på att läsa om It, Pet Semetary och Salems’ Lot men vete sjutton om jag vågar. Älskade/älskar dessa böcker och är tveksam till om jag är redo att bli besviken.

    • Jag tvekade länge innan jag återvände till King. Efter att ha läst halva känner jag lite som du; att ”22/11 1963” är ok men det är inte den King som jag minns. Kan verkligen först dina känslor inför eventuell omläsning. Tror inte att jag skulle våga läsa om mina King favoriter, men vem vet det kan ju bli lyckat….;)

Kommentera

