Bokbloggsjerka 4 – 7 april, Deckargenren

jerka11Efter att ha jobbat lördag, och sex dagar på raken, är det skönt med lördagskväll och jag tänkte försöka pigga upp mig med jerkan. Helgens fråga: Hur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Jag läser blandat och en hel del deckare, kriminallitteratur och spänningslitteratur och tycker att det finns väldigt mycket bra böcker inom genren och så finns det förstås de som är lite sämre. Men så är det väl inom de flesta genrer. Jag tycker att deckargenren är bred och jag får ut väldigt mycket av att läsa olika typer av deckare. Mordgåtan kan vara intressant och spännande men det finns också annat som tilltalar mig. Det kan till exempel vara miljöskildringen och berättandet – ett exempel på det är Svarthuset av Peter May. Och det kan också vara blandningen av flera genrer – New Yorks gudar av Lindsay Faye är en väldigt bra deckare och historisk roman. Och böckerna om Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen älskar jag. Dom är både spännande och roliga.

Jag kan störa mig på stavfel och liknande när jag läser och jag vill helst läsa böcker som har bra språk och är korrekturlästa. Jag har inte märkt att det skulle vara fler stavfel inom deckargenren än i andra böcker/genrers.

13 thoughts on “Bokbloggsjerka 4 – 7 april, Deckargenren

  1. Jag tycker att man ska akta sig för att dela upp i litteraturen i det som anses fint respektive mindre fint. Alla ska kunna njuta av det som de gillar allra bäst utan att känna att de läser fel böcker.

  2. Älskar egentligen deckare men börjar tröttna på det ständigt återkommande mönstret. Svenska deckare har jag helt slutat med efter Wallander. Tycker helt enkelt att det jag har läst är riktigt dåligt. Så jag håller mig till George och O’Connell och hittar ibland andra guldkorn som New Yorks gudar (tack vare dig :)).

    Tycker böcker brukar vara rätt bra korrlästa. Undantaget vissa barnböcker där varken författare eller korrläsare förstår principen bakom syftningar och kommateringar.

    • Jag har nog inte läst någon Wallander bok, men jag har sett filmatiseringar, och läser nog mest brittiska deckare sen blir det amerikanska, danska, norska… och en och annan svensk emellanåt, men jag har läst väldigt få böcker av dom ”vanliga” svenska deckarförfattarna. O’ Connell som du har tipsat mig om tänker jag läsa något av under året. 🙂

  3. Illa korrekturlästa böcker skaver och stör läsandet. Det gör även böcker som haft en slö redaktör, där hen inte orkat/velat/vågat/haft kunskapen att gå in och korta eller stuva om. Kan tillägga att jag även irriterar mig på dåligt översatta böcker. Jag vet att det inte är lätt alla gånger, men man kan faktiskt tydligt se om det är en habil översättare eller inte.

    Vad var första frågan? Jo, deckargenren ja. Jag läser och lyssnar gärna på deckare. De kan vara av vitt skilda slag, mer juridik och rättsfall à la Grisham eller mycket miljö som Rebus & co. Det enda jag nästan inte hittar idag, men läste mycket som ung, är pusseldeckare. Kommer sådana ut nuförtiden?

    • Jag kan också irritera mig på dåliga översättningar, men jag har inte märkt av det så väldigt mycket i böcker. Vet inte om det beror på att översättningarna varit bra eller att jag reagerat på det när jag läst men sen glömt det…

      Intressant och bra fråga om pusseldeckare! Jag är lite osäker på hur det är med den saken, men en författare som dyker upp i mitt huvud är Jacqueline Winspear vars böcker är lite i Agatha Christies anda.. Har du läst?

  4. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig sen jag läste min första Kittybok som barn och första Christie i tidiga tonåren. Särskilt gillar jag när samhällskritik vävs in i berättelsen och ger den tidsfärg. Miljöerna brukar oxå tilltala mig, och karaktärerna som är med.

    Oavsett genre tycker jag att allt för mycket språkliga felaktigheter stör min läsning och gör att en annars bra intrig inte alls blir någon bra läsupplevelse. Jag har inte läst någon av ”50 nyanser av…”, men på en tjänsteresa tyckte en kollega att jag borde lsa dem och lånade ut sin bok så jag fick kolla lite i den. Mängden stavfel, syftningsfel, grammatiska fel, avstavningar, meningsbyggnadsfel och udda radbrytningar var så många bara på de sidorna att jag insåg att även om jag velat läsa boken hade jag aldrig stått ut..

    • Livslång kärlek är ett jättebra ord som jag verkligen kan relatera till när det gäller deckare. Även om jag är ”otrogen” av och till och läser annat så återvänder jag alltid till deckargenren och jag har inga planer på att göra slut! Osäker på vilken deckare som jag läste först men minns att jag slukade Kittyböckerna som barn och Agatha Christie läste jag tidigt.

      Låter hemskt med alla skrivfel i Femtio nyanser! Har inte läst någon, inte riktigt min grej. Jag kan ha ett visst överseende med enstaka skrivfel, men skulle inte stå ut med den omfattningen som du nämner och bara på några sidor, skrämmande att tänka på hur resten av boken kan vara…

Kommentera

