Top Ten Tuesday: Unika böcker

Tisdag och efter ett litet uppehåll är det dags för Top Ten Tuesday inne hos bloggen The Broke and The Bookish. Temat denna gång är Top Ten Most Unique Books I’ve Read. Jag har valt att ta med böcker som sticker ut från mängden. Utan inbördes ordning.

1. Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. En kort berättelse med stort och tankeväckande innehåll.

2. Det som ögat ser av Ann Lagerhammar. Om identitet, normer, kärlek och makt. En bok som jag inte har kunnat glömma sen jag läste den 2007.

3. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Jag läste om den förra året (eller rättare lyssnade på den) och blev väldigt tagen. Fantastisk bok och lysande uppläsning av Per Myrberg.

4. Ett kortare uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg. En bok som fullständigt knockade mig.

5. Kyssa sammet, Livstråden och Ficktjuven av Sarah Waters. Sarah Waters är en av mina favoritförfattare mycket tack vare dessa böcker.

6. Målarens döttrar av Anna Karin Palm. En bok som har fantastisk språk och miljöbeskrivningar.

7. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Har inte recenserat den ännu men den hör hemma på den här listan.

8. Niceville av Kathryn Stockett. En oförglömlig bok om tre starka kvinnor i 60-talets södern som kändes som en blivande klassiker när jag läste den.

9. Mississippi av Hillary Jordan. Om rasmotsättningar, förbjuden kärlek och vänskap. Läste den efter Niceville och det här är en av de bästa böcker som jag har läst.

10. New Yorks gudar av Lyndsay Faye. Deckare och historisk roman som sticker ut i bokfloden.

4 thoughts on “Top Ten Tuesday: Unika böcker

Kommentera

