Bokbloggsjerka 9 – 12 juni, om ljudböcker

jerka11Helgens fråga i jerkan lyder Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”? Jag är ett stort fan av ljudböcker och jag har alltid en ljudbok (och även en pappersbok) på gång. Det finns nästan inget härligare än att lyssna på bra ljudböcker/inläsningar. Jag läser när jag pendlar, promenerar, fixar och donar hemma och ibland sitter jag bara och lyssnar utan att göra något annat samtidigt – för jag blir så uppslukad så jag glömmer att göra annat! Och jag tycker att det är skönt och avkopplande att lyssna på ljudböcker.

Jag har läst många böcker som blir ännu bättre tack vare uppläsningen. Ett exempel på det är Jussi Adler-Olsens böcker om Avdelning Q. Böckerna är både spännande och roliga och Stefan Sauks fantastiska inläsning är pricken över i:et! Jag har bloggat om två av dem: Journal 64 och Marcoeffekten. I april lyssnade jag på En liten ond handling av Elizabeth George och det gick som en dans trots att boken är tjock och det berodde mycket på Katarina Ewerlöfs suveräna inläsning. Vindens skugga är ett annat tips på en väldigt bra bok och fantastisk inläsning av Jonas Karlsson! Jag lyssnar också en del på engelska ljudböcker – just nu The Book Thief som Allan Corduner läser. Jag har tänkt lyssna på Harry Potter böckerna som jag inte har fått till det med som fysisk bok – Stephen Fry läser och efter att ha tjuvlyssnat lite så tror jag att det kommer att gå bra.;)

 

32 thoughts on “Bokbloggsjerka 9 – 12 juni, om ljudböcker

    • Kul att kunna tipsa. Det borde inte vara några problem att få tag i den om du vill ladda ner den i mobilen eller liknande. Ser fram mot att få höra hur det går och vad du tyckte. 🙂

  1. Oj, jag har inte ens tänkt tanke på att lyssna på en bok på engelska. Det känns lite för ansträngande trots att det blir en del engelskt prat på jobbet. Men det skulle vara en superbra övning.

    • Jag kan verkligen rekommendera det. Det är härligt att lyssna på original språk och det är ett bra sätt att hålla språkkunskaperna vid liv. Två flugor i en smäll! 🙂

  2. Det var ju extra roligt att jerkan kom att handla om ljudböcker, just som vi talat om saken – eller tipsade du Annika?

    Jag hoppas du kommer att gilla Stephen Fry. Just HP är en bok som ofta blir läst på ett i mitt tycke överdrivet sätt. Fry låter boken komma till sin rätt, medan han ändå ger sin helt egna tolkning av allas röster.

    Cissi: att lyssna på en bekant bok på ett främmande språk kan vara en ganska cool upplevelse faktiskt, förutom att det är nyttigt 🙂

    • Visst var det kul och festligt att frågan kom efter att vi prata om det. 🙂 Jag funderade på att det kunde vara något att tipsa om, har länge hoppats att en sån fråga skulle dyka upp, men jag tipsade inte och lite extra kul att frågan kom upp. 🙂

      Jag har en känsla av att jag kommer att gilla Stephen Frys inläsning, för jag gillar honom och han har en röst och ett sätt att läsa som jag tror kan passa till Harry Potter böckerna. 🙂

      • Jag trodde verkligen att du tipsat om saken. Vad vi har fingret på tidens puls 😉

        Jag hoppas att du kommer att gilla Fry, nu när jag höjt dem till skyarna… Men det finns baar en enda röstt i alla sju böcker som jag inte tycker han gör bra, och det är Tonks. Å andra sidan gör han Lockhart så bra att jag skrattar varenda gång 🙂

      • Ja det kan man lugnt säga 🙂

        Ja vi får se hur det går ;). Jag har bara läst första boken och sen tog det stopp så jag hoppas att det ska funka med ljudböckerna….

  3. Enda gången jag egentligen har på mig hörlurar och lyssnar på något är när jag vill stänga ute andra ljud. Trivs inte alls med att ha ljud rätt in i öronen 🙂

    • Nej det passar inte alla och det är tur att det finns olika format så att man kan hitta sin genre. 🙂 Jag var inte särskilt förtjust i ljudböcker i början men lite till min egen förvåning fastnade för genren och nu är jag hooked.

  4. Jag känner också att en del böcker blir ännu bättre för att uppläsaren tillför något extra. (På samma sätt kan ju en del uppläsare sabotera också, men det händer inte alls lika ofta för mig). En trilogi som jag inte hade uppskattat fullt lika mycket om jag läst den själv är Bartimaeus, för Simon Jones gör något fantastiskt med de böckerna 🙂

    • Ja visst är det så. Jag har också haft tur med övervägande bra inläsningar. Den trilogin känner jag inte till, får nog ta och kolla upp den, tack för tipset! 🙂

    • Nej det är ju en egen genre och det kan ta lite tid innan man fastnar, i alla fall var det så för mig. Men det är som jag och e-böcker, jättebra uppfinning för många, men det är inte riktigt min grej.. 😉

  5. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen! Så trots att boken lästes av Katarina Ewerlöf, som gjorde en fantastisk läsning, så har det inte blivit fler försök efter det. Men en kanonidé för dem som det passar!

    • Det är ju helt klart lite annorlunda att lyssna och det passar nog inte alla. Det är lite som jag och e-böcker. Jag har testat, men det är inte riktigt min grej. Men en jättebra grej för dom som det passar. 🙂

  6. Ja, du vet ju vad jag tycker om ljudböcker 😉 Jag knarkar dem. Om valet står mellan pappersbok och ljudbok väljer jag oftast det senare. Lite beroende på uppläsaren förstås. Tack för dina tips. Jag fick en ny favorit i veckan: Väster om friheten av Tomas Engström (tror jag). Stefan Sauk läser. Den lyfte från sidan ett! (OK, har inte riktigt lyssnat klart, så jag jag rekommenderar ljudboken med den minimala varningsflaggen.)

    Lyssnar på just nu på Me before you av Jojo Moyes (Livet efter dig på svenska) som så många höjt till skyarna. Nja, ja, jo, kanske. Inte så originellt som jag hade hoppats, d v s handlingen lunkar på lite förutsägbart. Tills igår då det blev en liten annorlunda vändning, så nu måste jag höra vad författaren gör med den. Inläsningen är tyvärr inte så bra. Kvinnan som läser låter den unga författarkvinnan låta som en tonåring och läser med ljus, ljus röst och går nästan alltid upp i slutet av meningarna. Grrrrrr!

    Har du läst/lyssnat?

    Inte läst klart Väster om friheten? Lyssnar på Jojo Moyes? Hur går det ihop, kanske du undrar. Svar: jag har inte bara flera pappersböcker på gång, jag har även flera ljudböcker på gång ibland. Inte att rekommendera, men eftersom jag har beting på ljudböcker och skriver om en i månaden måste jag trycka in ett pliktex (som kan vara nog så bra) i mitt ordinarie lyssnande. Dessutom är det ibland bråttom att lämna tillbaka böcker som inte går att låna om av olika orsaker (hihi!), och om jag hinner hetslyssnar jag ibland på sådana också.

    Lite rörigt är det, men jag reder ut det. Än så länge har jag inte haft någon aning om vilken boka jag lyssnar på. Enda förvirringen är när jag på min cd-spelare har kommit åt random, alltså att ljudspåren spelas upp slumpvis. DÅ blir det stor förvirring kan jag berätta. Men, hade hon inte träffat honom tidigare? Va, lever hon, blev hon inte mördad? Men hur kunde han veta det, de har ju inte varit på bio än? Och så vidare, och så vidare.

    Mad about the boy, som jag skrivit om tidigare här, var bra. Den är nu återlämnad till biblioteket.

  7. Ja visst gör jag det och ljudböcker är ett ganska bra knark. 🙂 Väster om friheten låter jätte intressant, särskilt med tanke på att Stefan Sauk läser. Han är en av mina favorituppläsare så den ska jag lyssna på. Tack för tips!

    Livet efter dig har jag läst i pappersformat (händer att jag säger att jag läser fast jag lyssnar, kanske inte helt ok men det blir så ibland) och jag tyckte att den var ok, men nej jag hade nog väntat mig mer i och med att den är så hyllad av många. Åh vad jobbigt det låter med uppläsaren. Brukar du lyssna klart även om det är dålig uppläsning? Jag har haft övervägande tur men det har hänt att jag slutat lyssna på några ljudböcker för att jag inte klarat av att lyssna på uppläsaren.

    Det låter jätteintressant att du har beting på ljudböcker och skriver om dem. Blir lite nyfiken på var du skriver. 🙂 På tal om att det inte går att låna om vissa böcker (hehe) så har jag lyssnat klart på The Book Thief och du borde få den snart, för det är väl du som köar på den? 🙂

    Random lyssningen måste helt klart bli lite speciell och annorlunda. Bra att veta att Mad about The Boy var bra och att den är återlämnad. 🙂

  8. Först måste jag korrigera mitt inlägg, ser att jag skrivit följande mening bort i tok: Lite rörigt är det, men jag reder ut det. Än så länge har jag inte haft någon aning om vilken boka jag lyssnar på. Ska vara Lite rörigt är det, men jag reder ut det. Än så länge har jag inte haft några problem med vilken boka jag lyssnar på.

    Så. då var det utrett. Nej, jag lyssnar inte alltid klart om uppläsaren inte är bra. Precis som jag numera inte läser klart en bok som jag märker tar emot. Då plockar jag hellre upp nästa (ljud)bok. Lästiden är för kort för att slösa på dåliga böcker.

    Jag ger ett ljudbokstips i varje nummer av SJ:s tidning Kupé. Skulle gärna vilja tipsa på fler ställen, men många redaktörer tror fortfarande att ljudböcker bara är för synskadade och dyslektiker. Så tröttsamt. En svarade mig t o m ”vi har redan Täppas Fågelberg”. Men åååååhhhh!

    Jag har kollat med ljudboksförlagen och köp och lån av den fysiska ljudboken minskar, men den digitala ökar explosionsartat. Folk laddar ner eller strömmar i sina mobiler som aldrig förr. Vi har vant oss vid podcastar och är inte lika främmande för att lyssna på böcker. Hurra, säger jag. Jag har informerat tidningarna om det här, att ha ljudbokstips är nästan lika viktigt idag som vanliga boktips. Men det går inte hem.

    Så du är klar med The book thief. Vad tyckte du? Det är dessvärre inte jag som köar. Hrmf. Undrar om det är någon annan som läst din bokblogg 😉 Jag får tåla mig lite till, eftersom jag missat att reserverat. Tänkte inte tanken att det var fler än du och jag som ville lyssna 😉 Den har legat oreserverad hur länge som helst. Nu ser jag att två bibliotek till köper in just den engelska cd:n. Kul!

    • Jag förstod att du menade så. 🙂 Jag håller med om att lästiden är för kort för att lyssna/läsa dåliga böcker och jag försöker att bli bättre på att lägga ifrån mig böcker som jag inte gillar.

      Vad intressant att du tipsar i Kupé. Den har jag läst några gånger. Trist att höra att en del fortfarande tror att ljudböcker är till för dyslektiker och synskadade. För det är ju precis du säger att det digitala går framåt väldigt vilket är himla kul. Men det verkar ibland som att det tar tid innan det sätter sig. Suveränt att du jobbar för att sprida ljudet vidare som du gör!

      Jag tyckte om The Book Thief men jag tyckte att den var lite tveksam i början, tog lite tid innan jag fastnade. Men sen blev den bara bättre och bättre och mot slutet var det så gripande och starkt och jag gillade uppläsningen. Blir intressant att höra vad du tyckte sen. Jag var helt säker på att det var du som köade. Jag tänkte inte heller tanken att det kunde vara fler som lyssnade. 😉 Men det är ju kul att det är poppis. Undrar om personen som köar blir förvånad. Har lämnat en liten lapp till dig, få se om den finns kvar sen när det är din tur. 😉

  9. Åh! Jag hoppas, hoppas att lappen är kvar. Det känns ju nästan om en intrig i en bok det här med att skicka lappar med ljudböcker. Moderna sortens brevroman? Haha! Knasigt att jag inte ställde mig i kö med en gång. Nu får jag tåla mig lite. I värsta fall får jag en bok som inte varit hemma hos dig och vänt. Så jag väntar en stund innan Stadsbiblans bok är tillbaka.

    Du är också duktig på att sprida ljudbokens evangelium 😉 Det behövs, det är tydligt!

    • Jag hoppas också att lappen är kvar. Det känns verkligen som en intrig i en bok att skicka lappar med ljudböcker! Helt klart lite som en modern brevroman (hihi). Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan du får den. 🙂

      Ja det verkar som att ljudbokens evangelium behöver spridas. Vilken tur att vi bidrar till det. 🙂

Kommentera

